1 |
|
||
|
2 | Zimní historka (Island) |
|
|
3 | Nevíš | |
|
4 | Železný Jan | |
|
5 | Vítejte v cirkusu | |
|
6 | Sabina 1984 |
|
|
7 | Blues nezaměstnanýho chlapa | |
|
8 | Těhotná baletka | |
|
9 | Ptačí dívka | |
|
10 | Na konci duhy | |
|
11 | To místo | |
|
12 | Mr.
Kdokoli |
…tohle Sáru baví, co dál k tomu říct... Dalo by sa
začať aj tak, že podobnú partiu muzikantov, čo hrajú najmä pre
radosť a pár kamarátov, dnes nájdete v každom druhom pražskom
klubíku, krčme, či hudobnom kafé. A nebola by to nepravda, lebo
v Prahe, chvalabohu, to teraz naozaj žije. Je plná pesničkárov
podobných Původnému Burešovi napríklad i tým, že ani ich hudobný
progres príliš netanguje – na sebavyjadrenie si ešte stále
vystačia so starým dobrým akustickým prototypom zlatých
šesťdesiatych. Bigbítové, rockové, folkové, punkové, šramlové,
či psychedelické - tak všelijako hovoria o aranžmánoch svojich
piesní na tri akordy (o štvrtom nehovoriac) podľa toho, koľko sa
ich kde a s akými nástrojmi práve zíde a či je k dispozícii
nazvučené pódium v klube, alebo len čisto anplagtový stôl v rohu
krčmy.
Původní Bureš je však aj trochu iný. Původní Bureš je už
štvrťstoročie stará, nielen pražská klubová a hospodská legenda,
ktorá sa líši a pýši napríklad tuctom vydaných albumov. Na svoje
si opäť neprídu školení melomani, čo zvyknú počúvať s partitúrou
v rukách, aby zistili, či v siedmom takte spevák zaladil s Gdim.
A že kto si teda na čo príde? Tí, čo si za dvadsaťpäť rokov už
zvykli na svojstojný spev a nebohatiersky hlas lídra a autora
všetkých piesní na tomto albume, Jaromíra Františka Fumasa
Palmeho, na jeho brutálnu pražštinu, ktorou vás švacne cez uši
hneď prvými slovami prvej piesne na albume: „... opälä sä
hrobařä...“ (Na louce); na jeho hravé, poetické, vtipné, no
vôbec nie plytké texty: „… budu tvůj orgán a ty budeš můj Karel
Sabina...“ (Sabina 1984), „... tatíček Harapes, kdepak as tančí
dnes...“ (Těhotná baletka); na zdravý nadhľad, odstup a vervu
celej kapely: „... Když tahle kapela / spustí tu mojí / jako
když kojná / dítě kojí / jako když zahradník / záhon hnojí...“ (
Vítejte v cirkusu)...; na zámerne necizelovaný kuchynský zvuk
nahrávok, ktoré v rozjazde zaznejú tu ako raný Dylan s ohŕkanou
gitarkou (Mr. Kdokoli), tu ako harvestovský Neil Young (Blues
nezaměstnanýho chlapa), inde ako drievny elektrobigbít (Na konci
duhy); na už tradične pekne graficky uchopený obal cédečka –
líder Fumas je, okrem iného, aj knižným ilustrátorom. Čiže, tí
si prídu, ktorí si zvykli, ba si toto všetko aj obľúbili.
Duch Původního Bureša stojí a padá, leží aj beží s lídrom
Fumasom, to je jasné. Bez jeho výborných textov a všestranného
osobného vkladu je Původní Bureš nemysliteľný. Nemysliteľný je
ale aj sám Fumas – a to býva u zoskupení tohto druhu zvláštne a
príťažlivé – bez všetkého a všetkých v Původnom Burešovi i okolo
neho, publikum nevynímajúc.
Nový Populár - Gaco Novomesský
„Toto album vzniklo jako sběrný dokument,“ upozorňuje na obalu
svého nového CD Fumas a spol. A opravdu: kousek byl natočen v
chřešťovické ložnici, jiný zase v
holešovické kuchyni, a něco dokonce vedle přebalovacího stolu!
Výsledkem je ale klasická burešovina: lehký underground se
smyslem pro písničkářské vypravěčství i jakousi podprahovou
mystiku, která ovšem stojí na pevně zapuštěných bigbítových
pilířích. Deska se jmenuje Železný Jan podle
písničky, na kterou by v Americe nejspíš dali nálepku „haunting
song“. Správně přímočará basovka žene vpřed slova inspirovaná
pohádkou bratří Grimmů o divém muži a my víme, že přijde dost
zvláštní nálada. Není to vysloveně horor ani depka, spíš
dobrodružství, ale fakt hodně nevyzpytatelné.
Už to, že album začíná necizelovaným hulákáním věty „opili
se hrobaři, vykopali hrob“, leccos napovídá.
Vzápětí se ozve hustá elektrika, jakou Andršt nezahraje, a
housle, které připomínají všechno, jen ne ornamentální
ekvilibristiku Honzy Hrubého. Původní Bureš rozhodně není
dokonalost sama a viklavé výkony jednotlivých členů v čele s
frontmanem Jaromírem Františkem Palmem, řečeným Fumas, z řad
posluchačů do pár minut spolehlivě vyselektují všechny, jejichž
sluch je na takový rambajs příliš sexy. Nicméně vyplatí se
zůstat a projít si tím tunelem, co je na obalu, spolu s
muzikanty. Ono je to totiž jako v té jejich písni Zimní
historka, kde lidi zachrání před jistou záhubou domnělý symbol
temných sil – havran: „A je mi celkem jedno, kdo
mi věří, že k nám přišel anděl v černým peří…“
Skupina se k neskutečnu utíká jen zdánlivě. Vše, o čem zpívá, je
drsná realita; někdy trochu zamlžená (skladba Nevíš s verši
„protivník, to je podmínka k boji / všude jen ksichty podobný
hnoji“), jindy zcela odkrytá (Blues nezaměstnanýho chlapa s
bolavě pravdivým detailem „a nejhorší je, když venku prší /
stejně tam jdu, aspoň na chvíli“). Desky jako Železný Jan nám
připomínají, že kromě Mišíků a Prokopů nebo naopak Tomášů Klusů
a Anet Langerových je tu ještě zbytek špinavě čisté pražské
hudební periferie, jejíž svíčka dohořívá kdesi U Rafa, U
Vojáka, U Vystřelenýho voka – prostě kdekoli, kde ještě kapely
neřeší pískající mikrofony, rozladěnou kytaru a počet
vypálených cédéček. Aneb, jak Původní Bureš deklaruje v
písničce Vítejte v cirkusu: „Jak jsme tu, tak jsme
tu, každej jsme fešák, nikdo z nás není na hadry věšák.“
Magazín Uni - Michal Bystrov
"Psychedelický punk folk" Původního Bureše je součástí tuzemské nejen klubové scény už půl třetího desetiletí a na svém letošním, sedmém řadovém albu ladí posmutnělé tóny. A taky bilancuje poslední tři roky od předchozí nahrávky Poslední zhasne. Za ty totiž nejenže postihla sestavu mateřská pauza houslistky Markéty, ale i (už několikátá) výměna bubeníka. Na nahrávce se tak vystřídali hned tři, což spolu s hostujícím akordeonem a příležitostným zvukem banja přispívá k pestrosti - a to aniž by se vytratil charakteristický autorský rukopis frontmana Fumase i typický "hippie" zvuk kapely.
Ten zní opět zcela autenticky, a při všech instrumentálních i pěveckých nedokonalostech v sobě skrývá to, co je na kapele nejcennější: tedy "normálnost", zdánlivou obyčejnost, ve skutečnosti ale dnes už nepříliš častou upřímnost, otevřené přiznávání slabostí, a absenci častého předstírání světovosti. Bilanční tón podporují časté melancholie a bluesové podtóny, výrazným nástrojem v instrumentáři je rozhodně foukací harmonika.
Fumas jako autor potvrzuje i tentokrát příslušnost k těm, kteří celý život píšou jednu písničku, ale dokáží ji podat tisícím a jedním způsobem, uvěřitelně, ve vší neuhlazenosti jednou komorně a jindy neurvale. Přičemž poklidnější, folková poloha tentokrát převažuje nad zpětným vazbením a agresivní rytmikou. Posmutnělá Zimní historka, Ptačí dívka, která by se klidně mohla stát popěvkem všech introvertů nebo silná výpověď Blues nezaměstnanýho chlapa zkrátka fungují.
Prakticky jediným problémem zůstává určitá absence
nezainteresovaného pohledu zvenčí, který by pomohl vyeliminovat
slabší momenty v podobě písní, které svou schematičností mohou
dobře fungovat na koncertech, ale na nahrávce působí jako vata,
odrhovačková výplň - na aktuálním albu to platí o Na konci
duhy, stejně jako o některých kytarových sólech.
Jakkoli Bureš všechny ty, kteří ho někdy slyšeli, sotva překvapí
hudebně, tak i tentokrát nabízí řadu vtipných slovních obratů
("budu tvůj řídící orgán a ty budeš můj Karel Sabina…") i
vynikajících postřehů všednodennosti ("Budim se pozdě, spát
chodím brzy, po ránu klidně teplá snídaně, žena chce prachy,
děti jsou drzý, žaludek se houpe jako parníček ve vaně…").
Signifikantní písní celé nahrávky je ale bezesporu To místo,
čtyři a půl minuty, ve kterých je vše, o čem je i celá historie
kapely. Zatím poslední album tak není zásadní událostí, ale
dalším milníkem na dlouhé cestě, zprávou o absolvované etapě. A
také v podtónu důkazem o tom, že ještě písničky mohou vznikat
jen z autorské potřeby, bez kalkulu i úvah o jejich dopadu.