1. Jákobův žebřík
2. Balada o chlapovi kterej věděl všechno nejlíp
3. Ve větvích
4. Zrcadlo
5. Roberta
6. Spasitel
7.Duše
8. Pondělí
9. Kerosin
10. Banditi
11. Horečka
12. Písek
13. Ptáci II
Psychedelic, garáž, nebo folkrock? Tinitus…
Natáčelo se v protiatomovém krytu, v hardcorovém klubu, na
chalupě ve frontmanově malířském ateliéru… DIY (udělej si sám).
Cílem bylo syrové, garážové album. Z CDčka uslyšíte přesně to,
co na koncertě. Neupravované, nepřikrášlené… K punkovému no
synthetisers by se ještě dalo přiřadit no guests. Kapela si
vystačila sama. Z textů se dozvíte, že spát s rozsvícenou lampou
je lepší, nežli se bát, že nasazený náhubek může zarůstat nejen
do masa, že člověk může být optimistou, i když se plaví na
potápějící se lodi, či co uvidíte na stropě, pokud máte zrovna
horečku… Datová stopa CD navíc obsahuje videoklip Roberta,
příběh dívky, která se vydá do banky a pod paží nese futrál od
houslí…
Z textu vydavatele
Je příjemnou jistotou, že na klubové scéně
funguje pár vlastně už dlouhověkých part a pořád se umanutě
věnují retru sebe sama. I když jim z toho věčného
bigbítového kraválu dávno píská v uších (odtud asi název
alba). Přičemž charakteristika „retro sebe sama“ v případě
Původního Bureše vůbec nemá vyznít hanlivě. Kdo měl rád dnes
už vlastně – helemese, kdo by to tehdy řekl – v rámci
toho našeho pub bigbítu klasické desky Ples tapírů (1996) či
Ghost do domu (1998), toho potěší, že se
v pravidelných intervalech dočká další kolekce nových,
ale příjemně povědomých popěvků. Říkejme tomu třeba
nostalgie.
Navíc není nich špatného na tisícem písní ověřeném
střídání akordů Emi, Ami, G apod., základních tempech beze
změn a naschválů a na zpěvnosti melodií, ve
kterých můžete intonovat snadno i po pěti pivech.
Spíš by vyznělo jako křeč, kdyby se Původní Bureš najednou
začal snažit dělat něco jiného. Jistě by to netěšilo ani
kapelu, ani její publikum.
Třebaže lze písně označit za stále stejně muzikantsky
prosté, ani náhodou nejsou prostoduché v rovině textů.
Příběhům Jaromíra „Fumase“ Palmeho nikdy nechybí nápad
a upřímnost, veselý smutek, potrhlost a reálnost
zároveň. Balada o chlapovi, kterej věděl všechno líp,
možná inspirovaná hospodským monologem nějakého chytrolína,
ale možná také jiným, patří na ;albu k perličkám.
A i když si Palme jen hraje se slovy („mít komisní
knírek / a sedět v komisi… být všude jen hostem /
a potkat hostesku“ v písni Pondělí), vždy lze najít hlubší podobenství.
Ale většinou není třeba hledat, vytane okamžitě a ono
„okamžitě“ neznamená, že by slova byla banální. Jako
v protestsongu Banditi. Zde je třeba dodat, že deska
vznikala v letech 2019 a 2020 a odráží jistě
tehdejší pocity… i když podobné texty žel bývají
nadčasové. A písnička o naději, vyjádřená navíc
tak svérázně jako v úvodním kousku Jákobův žebřík, taková se šikne v každé
době.
Tomáš S. Polívka UNI