Nové
CD skupiny Původní Bureš se jmenuje Sen noci indiánské. Je to v pořadí
třetí CD, které kapela vydala u brněnské firmy Indies Records. Soubor
existuje od roku 1986, vytrvale hraje na pražských i mimopražských
scénách, má kolem 150 písní, našel svůj nezaměnitelný styl a za dobu
své existence si vybudoval stálé publikum a věrné fanoušky. Nová deska
obsahuje 14 původních písní. Pokřtěna byla 3.6. v Malostranské besedě a
šampaňským ho postříkal kmotr Jakub Noha.
Od vydání poslední desky skupiny (Ghost do domu)
uběhly necelé dva
roky. Kapela vždycky byla velmi plodná, a tak je na světě nových
čtrnáct písní, které má z valné části na svědomí Fumas (Jaromír
František Palme - frontman a skoro výhradní textař kapely). Výjimkou je
píseň O mlhách, kterou složil Brut (Petr Hernych - basák kapely)a píseň
Mír, jejíž text napsal starý přítel a kdysi též spoluhráč Eman
E.T.Kandl. Obal CD, jak už se stalo zvykem u dvou předchozích, maloval
Fumas. Hlavním tématem nového CD je sen.
Deska je plná příběhů. Texty oscilují mezi
středověkými rytířskými
baladami (Píseň strašlivá o závodu bretoňské královny), pijáckými
písněmi (Hardy) a křehkými až lyrickými songy (Už mě to nebaví, Hořící
keř). Čtrnáct písniček je dobré číslo (Bureš jich měl na své první
desce Ples tapírů celkem 26), nepřejí se a člověk má chuť si
poslechnout znovu to, co mu uniklo. Základy vznikaly na různých
místech, většinou u Fumase na chalupě, jen dvě folkovější byly dotočeny
u dotyčného v kuchyni Karlem Vepřekem. Zbytek pak byl dokončen ve
studiu u Zdeňka Šikýře v Hostivaři. Možná proto jsou jednotlivé písně
zvukově poněkud nevyvážené, a přestože výsledná míchání proběhla právě
v Hostivaři, nepodařilo se písně zvukově sjednotit.
Album na druhou stranu zní velmi uvolněně a
příjemně, což je jistě dáno
tím, že zpěvy byly nahrávány současně s hudbou. Jen nechápu, jak si
mohli staří "bigbíťáci" dovolit tak zdůraznit hlas zpěváka a tolik
zkrotit kapelu. Písně, kde hlas tolik neční nad zvukem kapely, jsou o
sto procent lepší (Marie, Sen noci indiánské). Za přínosné ozvláštnění
považuji zástup hostů na desce a použití nových nástrojů (Láďa Brom -
sitár, Míša Nerudová flétny, Zdeněk Šikýř cembalo, pianino...) Každá
písnička má svou tvář a zvuková mozaika slouží ku prospěchu věci.
Každopádně Bureš jede stále svým starým dobrým vlakem i ve Snu noci
indiánské a poslouchá se - oběma ušima dovnitř.