A to mi nevadí (Hugo)
Shodou šťastných náhod jsem se nedávno ocitl v café V lese na
koncertě kapely
Atomy nevadí. Reportáž z onoho večera
by mohla být docela stručná: Tři mladí kluci vylezli na pódium
a začali bavit sebe a lidi v sále. Tak jednoduché to bylo.
Celý večer jsem si v duchu představoval, co by na tuhle kapelu
asi říkali moji prudérnější kamarádi. Zpěvák příšerně frázuje,
rytmika je málo důrazná, občas se to trochu sype a omezené
hráčské a aranžérské schopnosti klukům nedovolují dostatečně
ozvláštnit písničky hrané v základním nástrojovém obsazení
(bicí + basa + kytara). Něco na tom všem asi je, ale co naplat
– já jsem byl nadšený! Je to jenom rock´n´roll, ne? Tak
nebuďme pořád tak strašně vážní. Poslední dobou se mi zdá, že
se u kapel zbytečně řeší, jak umějí hrát a jak moc dobrý je
zvuk jejich desky. Nejde náhodou v muzice o něco jiného?
Toho večera V lese holky pod pódiem nadšeně tančily a i já,
starý pán, jsem si nezadržitelně podupával nohou. A to mi
nevadí
Kluci nedávno vydali (ať už toto sloveso v dnešní době znamená
cokoliv) singl Přibližovadla. Je to moc hezká písnička, ale
ještě o něco víc se mi líbí jejich předchozí věc s názvem
Strom. Skvělý generační text, vynalézavá kytara, emoce a to
vše doprovázené invenčním klipem. Můžete se přesvědčit sami:
https://www.youtube.com/watch?v=rdANQ0i6IIY
Fumasovy říjnové radovánky
Větší část října jsem byl chorý a přečetl tyto knihy:
Bohumil
Hrabal -
Inzerát na dům, ve kterém už nechci bydlet,
Bohumil Hrabal -
Morytáty a legendy. Obě dvě
jsem již v minulosti četl, takže už jsem věděl, do čeho jdu a
užíval si to.
Petr Borkovec -
Sebrat klacek. U
pana Borkovce dost často netuším, co je osobní zážitek a co
fikce. O to jsou jeho věci zábavnější a v řadě případů to
člověku stejně nakonec dojde. Básnířku Alici Wierpichovou jsem
dokonce hledal na webu. A našel! V textu Petra Borkovce :-)
Louňovice pod Blaníkem ovšem existují. Byl jsem tam. Pak jsem
četl
Pasáže od
Michala Ajvaze. Potěší krásným
jazykem a změtí nikdy nekončících přípěhů, které se
proplétají, prolínají, přelévají...
Co jsem poslouchal?
Oldřicha Janotu - kdeco,
Manžele
Havlovy -
Malé modré nic (Vojta se
bohužel odebral za Oldou Janotou, ach jo)
, Martina
Cockerhama -
Rainbow Empire (k tomuhle albu se
vracím už mnoho let),
Daevida Allena -
Good
Morrning a
Banana Moon,
Vlastu Třešňáka
- neidentifikovaný záznam z nějakého koncertu, či koncertů a
nahrávku z festivalu
Českokrumlovská bílá paní z roku 1975,
kde je opravdu kdekdo ze Šafránu plus Jakub Noha a Oldřich
Janota. Od Janoty zde, pro mě neznámá, píseň Sníh sníh padá. A
naprosto mě dostala Dáša Voňková. Netušil jsem, že byla v té
době takový běs.
https://www.youtube.com/playlist?list=PL-ROStTTtCWOassho3ZCmpJDP4wV-VyY2
Dalším pestrobarevným hudebním, textovým a psychedelickým
zážitkem pak pro mě byl
Sklad vrtulí od
Hraběte
Von Lunapark. Nové album, na kterém mi bylo potěšením se
zúčastnit několika vzdechy na foukací harmoniku, ale jako
celek jsem ho slyšel až teď. Kromě autora chválím i kytaristu
Sanjina Keka :-)
https://vonlunapark.bandcamp.com/album/sklad-vrtul
No, a poslední hudební objev uplynulého měsíce: stará
zapomenutá finská psychedelicfolková kapela
Those Lovely
Hulahands z roku 1969 (v minulých dnech už jsem někam
psal, že podobnou hudbu jsme dělali v šestnácti taky a jedinou
chybou bylo, že jsem toho později nechal).
https://www.youtube.com/watch?v=eEbBiHeboo4
Na koncertě jsme byli jen jednou, ale stálo to za to.
Bob
Dylan. Málokdo vás nechá takhle nahlédnou do své
kuchyně. Málokoho můžete takhle sledovat při přípravě pokrmu.
Tak, že někteří to nikdy nepochopí :-) Zbytečno cokoliv
dodávat.
https://www.youtube.com/watch?v=plyD1cvls8s
Filmy? Podíval jsem se po mnoha letech na film
Golem
od polského režiséra
Szulkina. Inspirováno Meyrinkem,
ale Meyrink to není. Navzdory tomu, že z knihy jsou použité
celé pasáže. Film se mi vlastně docela líbil. Věděl jsem už,
co od něj nemám čekat. A pokud hledáte filmové zpracování
Meyrinkova Golema, tak existuje jediné (!), Le Golem od
francouzského režiséra Jeana Kerchbrona z roku 1967.
No a to je asi tak všechno. Nachcípaný jsem pořád.
Láska spred Slovnaftu (Hugo)
Zvykl jsem si tu a tam přečíst nějakou slovenskou knížku v
originále. Mám moc rád mluvenou slovenštinu, ale psaný text je
snáď ešte krajší. Jsem moc rád, že jsem se díky tomuto
zvyku dostal k textům autorek a autorů jako jsou ením se
zMonika Kompaníková, Lucia Piussi, Rudolf Sloboda, Dušan
Mitana nebo Michal Hvorecký.
Odporúčam to všetkým.
Naposledy jsem si takto přečetl knihu
Láska spred
Slovnaftu od
Petera Šlepeckého. Na základě
anotace, kde se píše, že: „(román)
je surovým, no zároveň
citlivým a triezvym náhľadom na realitu človeka, ktorý žije
na okraji spoločnosti,“ jsem čekal drsný jazyk,
explicitní scény a šokující obrazy. Něco jako Trainspotting z
Bratislavy. Dostalo se mi však něčeho úplně jiného. Laco,
hlavní hrdina románu, chodí s kamarádem Lukášem na „
skupinu
závislých Iskra života“, po večerech popíjejí kofolu,
přes noc se dívají na filmy a u toho (docela roztomile)
filosofují o punku. Celé to plyne zdánlivě líným, ospalým
tempem a trvá dlouho, než se v pozadí ozvou temnější tóny.
Drama se blíží nenápadně a přesto, že nakonec přijde z
předvídatelného směru a končí jediným možným způsobem, čtenář
je i tak překvapen a zaskočen.
Po celou dobu četby jsem měl před očima jedno slovo:
NEZÁLUDNOST. Šlepeckého styl psaní je absolutně autentický.
Nikdo si tu na nic nehraje, nikdo nechce nikoho ohromovat ani
formou, ani obsahem. A přitom je to tak silné! Z posledních
slov knihy vyloženě mrazí:
„
Budem pochybovať o všetkom. Najviac o tom, či som bol
niekedy dobrým človekom. Najmenej o božej láske. Ale nemám
odvahu pochybovať o tom, či som bol niekedy v životě ľúbený,
lebo ak nie, všetko, o čo som sa kedy snažil, bolo zbytočné.“
Knihu vydalo v loňském roce Občianske združenie Odyseus a jde
o posmrtně vydaný text.
Fumasova blikající zářifka
Léto. Slunce září, člověk se taky tak nějak rozsvítí a pak
čeká, jak dlouho mu to během září vydrží. Mně do pátku
třináctého. Ten den mě ve vlaku z Havlíčkova Brodu do Prahy
začlo bolet koleno. Dlouhé sezení je potvora, kdybych jel na
kole, tak by se mi to nejspíš nestalo. No nic, už je to lepší,
takže co jiného jsem zažil v září?
Přečetl jsem knihu
Město pro mraky od
Lubomíra
Vaculíka. Od roku 1979 publikoval pod jménem Lubomír
Tomek. Kniha vyšla v roce 1966 a jsou v ní velice, velice
zvláštní povídky. Hravé, alegorické, psané zajímavou
češtinou…. Dnes už nikdo nic takového nejspíš nepíše. A hlavně
nikdo nic takového nevydává. Je jiná doba. Poté jsem přečetl
Perličku
na dně a
Pábitele od
Bohumila Hrabala.
Již poněkolikáté. Máte o čemkoli pochybnosti, jste smutní?
Přečtěte si Hrabalovu povídku Diamantové očko.
Koncert
Tinariwen. Tuaregové nezklamali, hrnuli
pouštní blues, tváře povětšinou zahalené, kytary si
prohazovali, ve zpěvu se střídali, a když pak vzal do ruky
kytaru pan kapelník, do té doby nejdivočejší tanečník, bylo to
opravdu neskutečné maso.
Pan hospodský Čája nás pozval na koncert dvou kapel, ve
kterých hraje. Pravá vesnická tancovačka, dvě legendy,
Araxa
a
Meteor. V Meteoru zpěvák
Petr Lexa,
kterého jsem viděl naposled před skoro čtyřiceti lety. Tehdy
mu bylo čtyřicet, dnes bezmála osmdesát. Rockeři nestárnou a
když, tak nějak trochu jinak. Užili jsme si…
S Původním Burešem jsme hráli celkem čtyřikrát a pokaždé s
někým zajímavým. Na Slamníku s Čechowelšankou, písničkářkou
Katuš
Young a Afričanem
Yankubou Contehem, kteří
dohromady tvoří v současné době duo-kapelu
The Gift Horses.
Katuš hrála na flétnu, hulusi (čínský klarinet z tykve) a
kytaru, Yankuba na africkou loutnu kora. Oba zpívali a bylo to
krásné. V Písku s kapelou
Potokap, ve které hrají
někteří bývalí členové slánské punkové party Deratizéři.
Vtipné písně, které bych zařadil do takového měkčího
folkrocku. Na ulici v Praze - Vysočanech s kamarády,
písničkářkou
Sylvou Krobovou (akordeon, zpěv) a jejím
mužem
Bilbem (kornet, klauniáda). Některým se Sylviny
písně zdají příliš teskné, já je mám moc rád, protože jsou
doopravdy, a i ostatní členové PB si užívali. V café Na půl
cesty jsme hráli s
Bipolární září. Výborná zpěvačka i
ostatní muzikanti, zpěv ve zpěvaččině rodné angličtině, funky,
trocha jazzu okořeněná špetkou psychedelie…
V kině Ponrepo jsme viděli
Adama a Evu (1922) od
režiséra
Václava Binovce s excelentní
Suzanne
Marwille. Němý film doprovázel na piano skvělý
Vojta
Havel. Po filmu beseda… Víc se nebudu rozepisovat, bylo
by to na celý článek. Film
Vlny je hodně diskutovaný a
až na výjimky velmi pozitivně přijímaný. I já si myslím, že
takový snímek je v současné, rozvrkočené době více než potřeba
a že pan režisér
Mádl i všichni ostatní zvládli
látku na výbornou. Daly by se vytknout drobné historické
nepřesnosti, ale to se mi zdá vedle výborného režisérského
scénáře a hereckých výkonů celkem nepodstatné.
Jablek máme dost, příští víkend budeme moštovat, na okně
bzučej mouchy, chystaj se na zimu.
PS.:
The Gift Horses:
https://www.youtube.com/watch?v=R4ZPkpKCpPc
Sylvie Krobová:
https://www.dailymotion.com/video/xpfb0y
https://www.youtube.com/watch?v=kUlXBEiOOsg
Suzanne Marwille ve dvojroli - Adam a Eva
Fumasův vcelku poklidný srpenec
V srpnu jsme byli skoro tři týdny na chalupě. I tak se toho
stihlo dost.
Devendra Banhart v Meetfactory potěšil stejně jako před
časem v Akropoli. Je to kocour sympatickej, elastickej a
muzika kocouří. Velká spokojenost. Zrovna ho poslouchám.
Koncert odněkud z Belgie. Je to na jůtrubce.
Pár dní poté jsme v Chřešťovicích uspořádali další
Chřeštění.
Nejmalilinkatější ze všech malilinkatejch festiválků (jak by
asi řekl Tonda Novotný). Zahráli
Jakub Noha (Jakub i
moje maličkost jsme přehráli nějaké písně od zvěčnělého
Oldřicha Janoty),
Jirka Pazdera,
Eliška a Nick
(Table Mountain String Band zredukovaný na duo),
Cain da
Breth,
Lunapark a Sanjin,
Původní Bureš
a divadlo
Art Iris, které jsem na plakátě přejmenoval
na Artritis (prý se jim to nestalo poprvé).
Chválit všechny či každého zvlášť by bylo nošením dříví do
lesa, kvalita se chválí sama. Největším překvapením pro mě
osobně bylo výše zmíněné divadlo Art Iris (Artritis) se zhruba
pětiminutovou
Popeluškou. V programu jsme jim původně
vyhradili čtyřicet minut
.
Literatura:
Na chalupě jsem vyhrabal
Má veselá jitra, tenkou
knížečku povídek
Ivana Klímy. Odehrává se vesměs
v sedmdesátých či na přelomu osmdesátých let v disidentském
prostředí (hodilo by se i označení - vnitřní emigrace). Po
letech mě překvapilo, že je to pořád výborné. Doporučuju i
mladším ročníkům.
Fjodor Michajlovič Dostojevskij -
Zločina a trest.
Asi každý máme nějaký rest z klasické literatury, nějakou
kládu, kterou jsme dosud nečetli. U mě to byla tahle pecka.
Ruská širá duše... se vším pozoruhodným i děsivým. Zážitek.
Ilustrace od Davea McKeana (dvorního obálkáře Neila Gaimana)
jsou krásné. Jako ilustrátora mě na nich ovšem překvapuje
jedna věc: Tlusté postavy jsou hubené, vlasaté jsou plešaté,
namísto klobouku, zmíněného v textu, má chlap na hlavě
čepici... Dave, četl jsi to? Není to ilustrované podle
nějakého filmu? Ale jinak, moc pěkný
.
Josef Škvorecký -
Pulchra. Pro mnohé, obeznámené
s dílem klasika, kniha - záhada. Škvorecký a sci-fi? Ano. I
když sci-fi bližší např. tomu, co psal Ray Bradbury apd. Takže
nic technokratického, ale filosofie, alegorie... a v tomhle
případě i religionistika. Řekl bych, že kniha může mít více
výkladů... nespokojenost se směřováním lidské společnosti je
patrná... Přeberte si sami. Knihu jsem četl, když vyšla, a teď
jsem ji v domácí knihovně nemohl zaboha najít. Nakonec jsem ji
přelouskal jako eknihu. Ono to není dlouhé.
Film:
Magical Mystery Tour (rež. George Harrison, Bernard
Knowles, John Lennon, Paul McCartney, Ringo Starr). Nechápu,
co se na tomhle filmu některým lidem zdá nesrozumitelné.
Bavili jsme se, nechali se unášet... psychedelie, barvy...
britský humr... pardon, humor...
Zločin v dívčí škole (1965, rež. Ivo Novák, Ladislav
Rychman, Jiří Menzel). Povídkový film podle Josefa
Škvoreckého. Poručík Borůvka. Zajímavé srovnání, jak
jednotlivé příběhy uchopili
jednotliví režiséři.
Zločin v šantánu (1968, rež. Jiří Menzel). Opět
Škvorecký. Tentokrát za účasti tehdejších semaforských hvězd,
včetně Jiřího Suchého a Jiřího Šlitra. Na CSFD jsou na tenhle
film dost rozdílné názory. Já dávám plný počet, tedy pět
hvězd. Alegorie na tehdejší politický systém je jasná a i v
dnešní době je film pořád aktuální. Při závěrečné scéně vás
buď mrazí, nebo se chechtáte. Možno i oboje.
Šest černých dívek, aneb kam zmizel zajíc? (1969, rež.
Ladislav Rychman). Škvorecký do třetice. Tentokrát jako
neskutečně zábavný, opět detektivní, bizár (znovu, nyní
detektiv, Borůvka) s atmosférou oněch let. V době krátkého
uvedení do kin byl Josef Škvorecký již v Kanadě a film viděl
až po dvaceti letech.
Hudba konzervovaná:
Salif Keita -
Moffou (jo, Afrika...),
Rickolus
-
TroubaDour (deset let staré album jednoho z
nejnezávislejších amerických písničkářů, melodie jak od The
Beatles),
Znouzectnost -
The End...? (novinka,
na kterou mi bylo ctí přispět kresbou do bookletu), a kdeco od
Oldřicha Janoty, včetně nevydaných koncertních
nahrávek, nejvíc asi album
Vzpomínáš méďo? a koncerní
záznam
Dokážeš letět? z roku 2021, kde hraje společně
se ženou
Romanou.
S kapelou jsme si na konci měsíce ještě zahráli na dernisáži
mé výstavy v Ka Sha Fé.
Jo, a v Chřeštovicích jsme při koupání na rybnících Hronek a
Karvašinský dvakrát viděli
ledňáčky.
Howgh.
Písničky k táboráku (Hugův prázdninový s(a)lon)
Poslední oficiálně vydanou nahrávkou
Jardy Svobody
je album Solo, které u Indies Scope vyšlo v roce 2016.
Byvší kapelník Trabandu se pak stáhl do ústraní, ze kterého
vyslal do světa ještě dvě doma pořízené nahrávky (Mono a Velký
kulový), jejichž hlavním distribučním kanálem byl web Uložto.cz.
O jejich existenci tak mnoho lidí neví.
Právě teď si můžete poslechnout další Jardovu nahrávku nazvanou
Písničky k táboráku. Najdete na ní celkem osmnáct
skladeb, z nichž šest se v jiné aranži objevilo na
různých deskách Trabandu a zbytek jsou písničky, pro které se na
žádném z alb kapely místo nenašlo. Nejedná se tedy o
novinky. Nejstarší skladby (např. Ghetto, Křížem kráž) pocházejí
z roku 1983, ty nejmladší (Trofeje, Pokaždé když přicházíš) jsou
z roku 2013.
Proč poslouchat čtyřicet let staré písně? Tak například proto,
že jsou dobré. Jsou tak dobré, že v podstatě nestárnou. Na
takto sestaveném albu je navíc hezky vidět, že skladatel a
textař Svoboda šel od začátku stále jedním vytyčeným směrem, ze
kterého prakticky po celou svou kariéru nevybočil, ať už své
písně oblékal do ryčně bigbítového, tanečně dechnového, či
meditativně zadumaného hávu. Od začátku je zde kromě silné
melodičnosti patrná snaha o jasné sdělení, invenčně zašifrované
duchovní odkazy, hra se slovy a všudypřítomný, tu méně, tu více,
skrytý humor.
Aranže přítomných nahrávek předznamenává název alba. Jarda
Svoboda písničky nahrál za jednoduchého doprovodu akustické
kytary a už jen střídmě dozdobil druhým hlasem, harmoniem,
autoharfou, či foukací harmonikou. Tu a tam, jako by posluchač
v písních vyloženě slyšel praskání ohýnku. Věta o tom, že
když je písnička skutečně dobrá, nepotřebuje bohatou aranž
početné kapely, může někomu znít jako objevení Ameriky, já jsem
však toho názoru, že je dobré si tuto starou pravdu tu a tam
znovu připomenout. A k tomu album Písničky k táboráku
poslouží dokonale.
Jarda Svoboda navíc k nahrávce přiložil i zpěvník všech
písní s akordy a datací skladeb, což jistě mnoho posluchačů
ocení. Je zde zjevná snaha autora šířit své písně jinými cestami
než přes nadnárodní streamovací kolosy. Například tím, že si je
lidé budou hrát u ohně. Naivita? Staromilství? Jak kdo chcete.
Pro mě je to sympatický čin malého rytíře.
Nahrávku si můžete stáhnout zde:
https://www.uschovna.cz/zasilka/QKTVB9PJVM62UX2J-G6F/
Pak prosím zajděte na nějaký Jardův koncert a kupte si
vstupenku!
Fumasův zpožděný červivec
Udělal jsem si prázdniny, takže nic nestíhám. Červencový
přehled zážitků, událostí a všeho ostatního musím vzít stručně.
Bylo toho hodně.
Literatura:
-
Pavel Hošek -
Evangelium podle Bohumila Hrabala.
Moc pěkná kniha o vztahu B. H. k duchovnu. Autorův pohled na
spisovatele je mi blízký.
-
Bohumil Hrabal -
Básnění a rané prózy. První
část nově vydaných spisů v poněkud jiném uspořádání, než byly
sebrané spisy vydané v Pražské imaginaci. Řadu textů, možná
většinu znám již z dřívějška, ale ponořit se do nich znovu je
radost. Takové množství básniček najednou jsem přečetl naposled
v Magorově Summě.
Film:
Navštívili jsme Letní filmovou školu v Uherském Hradišti. Viděli
jsme:
-
Harold a Maude (režie
Al Ashby). Splněný sen.
Po tom filmu jsem pásl mnoho let, nejen kvůli hudbě Cata
Stevense. Romance střelené osmdesátileté dámy a podobně trhlého
dvacetiletého mladíka se nedá popisovat. Nutno vidět.
-
Narodil jsem se, ale... (režie
Jasudžiró Ozu,
benši
Ičiro Kataoka, hudba
Reiko Emuraová). Němý
film s živou hudbou a komentářem benšiho. Benši film komentuje,
mluví za jednotlivé postavy, vkládá vlastní interpretace,
aktualizace či okamžité nápady... Současně s promluvou benšiho
běžely české titulky. V současnosti je v Japonsku kolem patnácti
benšiů, kteří takto pracují s němými filmy. Ičiro Kataoka je z
nich patrně nejslavněší. Často zajíždí do Evropy i Ameriky a
komentuje filmy na filmových festivalech. Zážitek.
V dalších dnech jsme viděli ještě tři němé filmy od režiséra
Jasudžiró Ozu:
-
Náhlé vnuknutí (dělnické prostředí, nepříliš bystrý
hlavní hrdina Kihači charakterizovaný v úvodu R. D. Kokešem jako
otec - blbec :-) )
-
Hostinec v Tokiu (opět dělník Kihači, tentokrát je
postava posunutá trochu jinam...).
-
Polapená dívka (kriminálka - noir).
Všechny Ozuovské filmy se nám moc líbily.
-
Pochodem vchod aneb Zastavit stát (režie
Jiří
Suchý). Domácí, doma natočený film, na kterém J. Suchý
pracoval s fotografkou Ajrín Zlámalovou. Pacifistův pozitivní
vztah k armádě :-)
- Na Pochodem vchod navazovala druhý den
Lekce filmu podle
Jiřího Suchého. Stan, ve kterém probíhala, byl narvaný,
mistr Suchý vtipný, moderující Pavel Klusák šikovný a empatický.
-
Přednáška benšiho Ičira Kataoky o práci benšiů.
-
Diváci! (režie
Arnaud Desplechin). Film o
tom, jak se stát filmovým režisérem. Za účasti režiséra.
-
Jaro, léto, podzim, zima... a jaro (režie
Kim
Ki-duk). Příběh budhistického mnicha.
-
Marghe a její matka (režie
Mohsen Makhmalbaf).
Dokonalá šílenost o tom, kterak se dobrat duchovního prozření
kradením psů :-)
Zemřel skvělý polský herec
Jerzy Stuhr (Sexmise, O-bi
O-ba - zánik cicilizace, Předtanečník, Počasí na zítra...). Na
webu jsem našel jeho méně známý film
Spokój (Klid).
Výborný jako všechny ostatní.
Hudba živá:
Zahrál jsem si sólově v kavárně Na půl cesty s
Klukem z
holdingu a dvojicí
Lunapark a Sanjin Kek. Kluk z
holdingu výborný, druzí dva borci zrovna tak (už jsem se nad
nimi rozplýval mockrát).
S P. B. jsme hráli unplugged před Kaštanem a na našem oblíbeném
punkovém fesťáku v Branné. Zde skvělá
Znouzectnost. Když
se Déma dozvěděl, že pak s Danou pokračujeme směrem do Hulína,
domluvil mi ještě sólové vystoupení u svého kamaráda Martina v
Žopech. Na statku, milé domácí prostředí, milí lidé...
Na filmovce pak šikovný písničkář Alois Zatloukal, aka
Alois
Göbel.
Poslouchali jsme nahrávky
Oldřicha Janoty.
Oldřich odešel na druhý břeh a nás tu zanechal s tím, co po něm
zbylo. Kostel Panny Marie Vítězné a Pražského Jezulátka praskal
při zádušní mši ve švech, potkali jsme spoustu kamarádů a
Oldřich byl, jak posléze v komentáři k fotografii poznamenal
Jakub Noha, přítomen mezi řádovou sestrou a celebrujícím knězem.
I když myslím, že byl přítomen úplně všude i v tónech flétny
šakuhači, na kterou hrál Vlastík Matoušek, i ve zpěvu své ženy
Romany.
No, a to je asi tak všechno. Chtěl jsem být stručný? Svým
způsobem se mi to možná i podařilo...
Hugo - Svatá kobylka na Zátorách
Občas s lítostí vzpomínám na dobu, kdy jsem coby fanoušek chodil
na koncerty schválně před zvukovkou, abych si z oblíbené kapely
užil co nejvíc. A pak ten nával energie, když se ozval první tón
koncertu! Chvění po celém těle, husí kůže a absolutní euforie,
která mě zaplavila a z které jsem pak žil několik týdnů. Během
let se tento pocit někam ztratil.
Holy Locust jsou šestičlenná kapela z New Orleans, která
doposud vydala tři studiová alba, přičemž to poslední (Beneath
The Turning Wheel) vyšlo v loňském roce. Jejich styl se popisuje
dost těžko. Folk? Nástrojové obsazení (akordeon, rezofonická
kytara, banjo, housle, violoncello, kontrabas) k takovému
označení svádí, ale on je to spíš punk. Nebo snad skutečně
autentická lidová hudba? Těžko říct. Každopádně, vidět tuhle
partu naživo je k nezaplacení. Totální energie, absolutní souhra
a hlavně radost. Suverénní výkony jednotlivých muzikantů se
berou jako samozřejmost a vlastně ani nejsou podstatné.
Svatá kobylka momentálně končí evropské turné, které ji zavedlo
i do Prahy. Jednadvacet koncertů během dvaceti šesti dnů, s
průměrnými přejezdy kolem 500 kilometrů vás buď absolutně
vyřídí, nebo dostane do stavu, v jakém jsme kluky a holky z Holy
Locust mohli vidět 26. černa na lodi Altenburg 1964, kotvící v
místech bájné holešovické čtvrti Zátory. Do stavu, kdy se sami
stanete hudbou, kterou hrajete.
Znovu jsem to zažil. Tu husí kůži, tu euforii. Tu radost, z
které teď budu žít několik týdnů.
Děkuji kapele Severní nástupiště, která celý večer organizovala,
a moc prosím: až zase příště svatá kobylka doskočí do Evropy,
dejte mi vědět!
Deska zde:
https://holylocust.bandcamp.com/album/beneath-the-turning-wheel
Vypečený klip třeba tu:
https://www.youtube.com/watch?v=Vm-bssjURCM¨
Fumasovo červnové podivování (se)
Literatura:
Po velice zvláštní knize Hobby jsem si od
Jiřího Frieda
ještě přečetl
Léto v Altamiře. Příběh tak trochu v duchu
Jaroslava Foglara. Dva dospívající kluci a pozvolný nástup
fašismu v českém pohraničí. Dojem? No, asi znepokojující...
Orlakovy ruce jsem viděl, již před lety, jako naprosto
strhující němý film režiséra
Roberta Wieneho (Kabinet
doktora Caligariho, Genuine...) v hlavní roli s
Conradem
Veidtem (Kabinet doktora Caligariho, Pražský student,
Zloděj z Bagdadu, Casablanca, Kabinet voskových figur...).
Stejnojmenná literární předloha od
Maurice Renarda je
trochu rozvláčnější, s větší příměsí mystiky a spiritismu, ale
komu nevadí čeština překladu z dvacátých let, ten si užije i
knihu.
Boris Pilňak -
Nahý rok. Po povídkách jsem se
konečně dostal k titulní próze svazečku vydaného počátkem
devadesátých let ve světovce. Próza je to opravdu hutná. Ranný
asijský středověk přežívající v Rusku v době bolševické
revoluce, na konci dvacátých let minulého století, vás vezme
ranou po palici. Vsjo ravno!
Hudba živá:
Tamikrest je kapela z africké Mali. Vystupovali v pražské
Akropoli. Hrají pouštní blues, které vzniklo propojením
elektrických kytar a tradiční hudby kočovných Tuaregů. Muzikanti
působili soustředěně a více než skromně (na scéně dvě stejná
fender komba, baskytarový markbass, základní bicí souprava a
tykev jako další rytmický nástroj). Čirá radost, čirá
psychedelie.
Hazuka v kavárně Kafíčko. Tentokrát ještě s folkovou
variantou kapely
Fénix, která přehrála větší část svého
opusu magnum Poslední večeře podle Leonarda. A
František
Kostlán představil novou kapelu, jejíž jméno jsem zapomněl
(je to cosi s ohněm a není to česky). Zážitek.
Hudba konzervovaná:
Tamikrest -
Kidal https://www.youtube.com/watch?v=cmQu5vvAT5c&list=PLTCX_LMdzRwxVtIgpz9Kys7H0mYmTPQqJ
Tamikrest -
Live Austria https://www.youtube.com/watch?v=3ruvK2KTD0Y
Vieux Farka Touré - "africký Hendrix", syn otce
žánru pouštního blues Ali Farky Tourého -
WYCE Live https://www.youtube.com/watch?v=41nL2v4SG9w
Eva Mišíková & E+Mausy -
Z mého města. Krása,
poesie... Těžko popisovat, nutno slyšet.
Vladimír Merta -
Nejisté jistoty. Jistá jistota,
že to zas bude skvělý. A je!
Bio:
V Ponrepu jsem v klidu a míru oslavil narozeniny při
Sběrných
surovostech Bohumila Hrabala a
Juraje Herze,
jakož i při
Fádním odpoledni Bohumila Hrabala a
Ivana
Passera. Po filmech devítistupňové pivo z Chříče a k
narozeninám první tři díly sebraných spisů
Bohumila Hrabala.
Dividlo:
Tracy Letts -
Srpen v zemi indiánů -
Divadlo
na Vinohradech. Divadlo pojaté tradičněji, než jsme (v
naší rodině) zvyklí. Scéna v Dlouhé je alternativnější a ta
ostatní divadla jsou přinejmenším... menší. Výborná Andrea
Elsnerová, výborná Regina Rázlová. Trochu Bergmann, trochu
Ibsen...
Semafor -
A přece se točí. Divadlo pro tři herce.
Úsporná hudební komedie o starém gramofonu a venkovské tančírně.
Paráda.
Semafor -
Šli tři Šlitři. Pásmo písniček muže,
jenž by se v tomto roce dožil sta let. Souhlasím s tvrzením pana
Suchého, že komorní verze, namísto původně plánované monstr show
se stočlenným orchestrem a stejným počtem tanečnic, je mnohem,
mnohem lepší.
S Původním Burešem jsme v červnu odehráli čtyři koncerty. V
Salonu Koncept Letná - total unplugged ve třech osobách (na
podiu). Na festivalu ve Vidlákově Lhotě, kde šílená kapela s
ještě šílenějším zpěvákem, hrající před námi, odpálila všechny
odposlechy. V naší domovské pěstitelské Prazelenině v
Holešovcích, kam přišlo hafo lidí a všichni se radovali (tolik
rozesmátejch už jsem dlouho neviděl). A na jedné oslavě
narozenin, kde jsme hráli velmi elektrický unplugged (což je
trochu paradox, že?).
Když k tomu všemu připočtu četné hraní po špitálech s Loutkami v
nemocnici a další aktivity, které nezmińuji, tak už se docela
těším na prázdniny.
Hugo - Vertígova Procházka Smíchovem
S tvorbou písničkáře jménem
Dan Vertígo jsem se setkal
díky souhře šťastných náhod, kdy vystoupil jako host na jednom
pražském koncertě kapely Znouzectnost. Golda tam tehdy velmi
vychvaloval jeho tehdy čerstvou desku
#DNVRTG, a když se
něčemu dostane takového doporučení, prostě tomu dáte šanci.
Vyhledal jsem si pak na youtube záznam famózního koncertu z
brněnské Káznice, kde Dana doprovází skvělá kapela, a byl jsem
přesvědčený, že do roka a do dne, až tahle parta vydá další
desku, bude o nich vědět celá republika. No, nestalo se
tak.
Lídr se přestěhoval do Prahy, kapela hrála spíš kšefty na
svatbách než regulérní koncerty a místo přípravy desky se Dan
soustředil na produkci jednotlivých písniček, tak jak k němu
přicházely (což je samozřejmě zcela legitimní volba). Postupně
jsme se tak dočkali několika singlů, které na cestě do světa
doprovázel povětšinou podařený videoklip (Víkend, Pes,
Polarity). Zatím posledním z této řady je písnička
Procházka
Smíchovem. Ta je nahraná již s trochu jinými muzikanty,
ale hlavní znaky Danovy tvorby zůstávají: suverénní zpěv a
kytara obouchané léty hraní po ulicích a klubech, čistá aranž,
vrstvení nápadů a fórků a bravurní text, který se tváří jako
nezávazný vtip a přitom sděluje velké věci.
Právě díky tomu brilantnímu textu tuhle písničku miluju.
Fumasovo květenec - suma
Vždycky jsem si myslel, že
ten divoký měsíc, kdy se toho strašně moc děje, je červen…
Asi jsem se spletl.
Co jsem zažil v květnu?
Vezmu to popořádku.
Literatura:
Petr Ferenc - Hudba, která si neříká krautrock.
Tuhle knihu přinesla domů moje choť, protože ví, co mám
rád. Krautrock, německá obdoba psychedelie, space rocku,
progrocku a dalšího experimentování z přelomu šedesátých,
sedmdesátých let. Hodně specifická scéna. Kapely jako Can,
Amon Düll (1 a 2), Guru Guru, Ash Ra Tempel, či Kraftwerk…
Autor psal samozřejmě o tom, co z výše zmíněné scény
považoval za důležité. Pár jmen mi v knize chybí (např.
folk/elektroničtí EMTIDI a hlavně hippie parta Siloah).
Jinak ovšem vynikající počin.
Vrátil jsem se ke knize Tomáše Tomana Anděl.
Zvlášní, dost silná záležitost. V dnešní době myslím zcela
ojedinělá.
Jiří Fried - Hobby. Tak takovouhle
knížku jsem asi ještě nikdy nečetl. Příběh muže, jehož
koníčkem je opisování… Čekal jsem drama a ono se
nedostavilo a je to tak dobře…
Taky jsem přečetl všechny
povídky (zbývá mi ještě titulní novela) z odeonského
vydání knihy Nahý rok od Borise Pilňaka. Autor
byl současníkem a přítelem Zamjatina, Bulgakova… Zemřel v
sovětském lágru. Povídky jsou tematicky i stylově velmi
pestré. Knížku jsem našel v knihobudce v botanické
zahradě.
Hudba:
Ke knize o krautrocku jsem
si pouštěl hlavně své oblíbené Can. Nejčastěji Tago Mago, Soundtracks a Future Days, ale
myslím, že jsem si nakonec přehrál všechno co od nich doma
máme.
Naprosto
mě dostala dvě alba kapely Amon Düll - brutální, transovní Psychechedelic
Underground, které zní jak Velvet Underground ad
absurdum na speedu, a
folkovější, ale stále dost experimentující Paradieswärts Düül. To druhé jsem si pak
průběžně pouštěl celý měsíc.
Kraftwerk - (1 a 2), Ralf and Florian, Autobahn, Trans Europa Expres.
A také “preKraftwerk band" Organisation.
Další
německou kapelu Siloah znám hodně
dlouho, ale logicky jsem, díky kontextu, to, co od nich
doma máme, oprášil. Natočili jen dvě alba Säureadler a Surkam Gurk.
Mirek Háša - Všehochuť. Jeden z
nejnenápadnějších a nejstydlivějších písničkářů (a
básníků) konečně vydal své první CD. Kromě toho posílá
své písně přátelům přes WatsApp a skoro nekoncertuje.
Skvěle zahrané a zazpívané, vtipné a nádavkem výborný
obal od Vlasty Stejskala.
Hudba
živá:
Na
festivalu Prosecké máje jsme hráli s partami Postižená oblast, Polanský vs Langman a BBP. Bavili
mě všichni a moc.
Na
vernisáži koláží Luisy Stahl a neméně
skvostných fotografií Ondřeje Klestila v TaKavárně
jsem si zahrál s Goldou a Ondřejem. Tedy ne, že
bychom hráli spolu. Hráli jsme každý sólo. Zábavné
odpoledne.
Na
kapely Yamabushi a Janota 1935 se
nedostanu moc často. O to větší to byl zážitek.
Koncertovali na venkovní scéně před Crossem.
V
Knihkopci jsem vystoupili společně s Markou Míkovou a Mirkem Hášou. Plus
autorské čtení z vlastních knih. Užili jsme si to.
V
TaKavárně jsme si zahráli, taktéž každý zvlášť, s
krkonošským bardem Tomášem Tomanem, Jánem Kickem a The Winter Sounds (one man
band). Milá, domácká záležitost. Děkuju za
pozvání.
Struhadlo
Fest by byl na samostatný článek. Déšť, bahno, statek v
šumavském údolí, doprava Land Roverem, mikrowoodstock…
Účinkující: Inženýr Vladimír, Fumas, Tomáš Braun, divadlo TOPUDE, Jakub Noha, MRKLM, Přetlak Věku, Helemese. Přetlak
dojmů. Pozitivních :-)
Na
Kabaretu PB Na Slamníku vystoupili jako hosté Milenci. Bratr,
sestra a hostující maminka - duševní milenci. Kapela
mnoha tváří jak hudebních tak textových, či tanečních.
Budou-li chtít, ještě o nich uslyšíme.
Filmy:
Narušení (režie James Mangold). Snímek
z roku 1999, odehrávající se v blázinci, natočený podle
knihy Susane Kaysen s vynikající Winonou Ryder a naprosto
ultimátní Angelinou Jolie. Nabízí se srovnání s Formanovým
Přeletem nad kukaččím hnízdem (podle knihy Kena Keseye
Vyhoďme ho z kola ven), ale jak kdosi správně poznamenal:
Narušení se odehrávají na soukromé klinice, nikoliv
státní, takže atmosféra je dost jiná. Hodně silná
záležitost.
Neuvěřitelné, ale pravdivé (režie Quentin Dupieux).
Bizarní a velmi zábavný film o manželské dvojici, která si
koupí dům, v jehož sklepě je něco, co změní jejich život.
Scifi, horror, černá komedie… Víc neprozradím.
Výstavy:
Kromě výše zmíněných fotek a
koláží Ondřeje Klestila a Luisy Stahl jsem
ještě viděl (ve Veletržním paláci) expozici Žádný pocit netrvá věčně.
Díla ze sbírky solidarity ke Skopji. Po zemětřesení, jež
zasáhlo makedonské město v roce 1963, přispěli umělci z
celého světa. Škoda, že výstava nemá větší propagaci.
Nejen ten Picasso za to stojí :-)
A nakonec Vladimír Boudník v Grabově
vile v Libni. Pachatel se vrací na místo činu. Stihli jsme
to se Sárou v poslední den a poslední hodinu před
ukončením. Nádherná výstava s bídnou propagací.
Beseda:
Pavel Hošek - Evangelium podle Hrabala.
Beseda proběhla v Knihovně Václava Havla. Moc zajímavý
pohled na klasika :-) Koupil jsem si
knihu, leží mi vedle postele a je v pořadí. Autorovi
děkuji za podpis :-)
Vernisáž:
Vystavuji, měl jsem
vernisáž. V kavárně Ka Sha fé. Pořád to tam
visí. Na vernisáži jsme si brnkli s Jiřím a s Brutem a
přišli lidi a bylo veselo. Dernisáž bude 29.7..
Kněz Láďa Heryán se
uzdravuje z popálenin a měl teď v neděli krásný kázání. Fakt, že
jo.
Hugův opožděný dubnový slon
Tak se konečně stalo to, k čemu se již dlouho schylovalo,
totiž že jsem nestihl včas odeslat Modrého slona. Týdenní
zpoždění mě alespoň přimělo přistoupit ke kroku, ke kterému jsem
se již dlouho odhodlával. Totiž, že teď chvíli nebudu psát o
všem, co jsem v prošlém měsíci viděl a slyšel, ale vyberu si
vždy jen jednu věc a na tu napíši trochu obsáhlejší odstaveček.
O kapele
Severní nástupiště mi poprvé vyprávěl Martin
Kyšperský, když se radoval, že kdesi budou mít společný koncert.
Na dotaz, co ta kapela hraje, odpověděl s evidentním gustem:
„country.“ Žádné punk-country, country-folk, nebo snad
acid-country, ale skutečně jenom to bezpřídavkové country. Ono
je to samozřejmě trochu složitější, ale myslím, že Martinovi šlo
především o to, ukázat na obdivuhodnou nezáludnost severka.
Slova jako „autentičnost,“ „upřímnost,“ nebo „uvěřitelnost“
ostatně dříve či později použije každý, kdo se snaží tvorbu
Severního nástupiště popsat a je to koneckonců přesně to, co na
nich oceňuji i já.
V neděli 28. dubna křtila tato devítičlenná kapela v libeňské
synagoze svou novou desku, nazvanou Orel, netopýr a pes. Magický
prostor synagogy byl naplněný k prasknutí a mě to přivedlo k
troufalé úvaze o tom, že je možná ve vzduchu jakási změna.
Možná, že se mladým lidem už omrzel moderní trendy zvuk. Třeba
už mají po krk kapel, které sice dokáží napsat kulervoucí
radiohit se světovým soundem, ale co je to platné, když jim
nevěříte ani tón, ani slovo? Možná, že čím dál víc lidí bude pro
sebe objevovat kouzlo akustických nástrojů, bude vyhledávat
kvalitní texty a chodit na koncerty kapel, ve kterých hrají
jejich vrstevníci. Asi je to troufalé přání, ale pod dojmem
onoho libeňského večera jsem si dovolil trochu zasnít.
Deska Orel, netopýr a pes není prvoplánová. Není to album na
první poslech. Písničky na ní jsou spíše složitější a téměř
anti-hitové. Nevím, jestli to byl kapelní záměr, ale ta odvaha
je mi sympatická. Novinku Severního nástupiště (kromě skalních
fanoušků) ocení jen ten, kdo jí dá čas. Kdo tu cestu podstoupí,
získá mnoho.
Pokud náhodou někdo tuhle kapelu neznáte, doporučuji pro první
seznámení skvělý záznam z vombat session z roku 2019:
https://www.youtube.com/watch?v=7oJbdL9qUMw
Fumasův naditý dubenec
Dočetl jsem
Uvnitř banánu od
Pavla Klusáka. Je
to tak, jak jsem psal minule, některé věci a lidi si vymyslel a
dost často si nevymyslel ty, u kterých bych čekal, že vymyšlení
jsou.
Dále jsem přečetl:
Honzlová od
Zdeny Salivarové. Už podruhé, poprvé
někdy před lety, tentokrát jsem ji koupil jako dárek a neodolal.
Kniha nejprve humorná, postupně méně a méně. Hutná záležitost.
Sputnici (náš kamarádský rock'ń'roll), vzpomínky členů
kapely, která u nás jako první (s vyjímkou Jiřího Suchého)
přinesla do rokenrolu češtinu. Fungovali vlastně jen tři roky
(1959-1962/63) a musela to být jízda.
První lidé na Měsíci -
H.G.Wells. Ty scifi prvky
dnes působí trochu jako poezie, trochu jako pohádka. Z toho, jak
jsou lidi ve všech dobách pořád stejně agresivní a dobyvační a
jak to H.G.W. zachytil (vypravěč těmito vlastnostmi oplývá a
vlastně ho to vůbec nezaráží), tak trochu zamrazí.
Exotovy zápisky od
Ládi Heryána. Milá
knížečka úvah a zážitků (výraz knížečka jsem slyšel od samotného
autora) saleziánského mnicha, kněze Ládi Heryána. Ideální čtení
do kapsy na cesty.
Filmy?
Nejnovější opus Wima Wenderse Dokonalé dny (Perfect Days).
Hrdina filmu se živí jako uklízeč veřejných záchodků v Tokiu,
žije minimalisticky, poslouchá staré kazety s hudbou Velvet
Underground, Patti Smith, Doors, Animals, Van Morrisona, Niny
Simone či japonské písničkářky Sachiko Kanenobu. Jakoby
mimochodem pěstuje bonsaje a na starý analogový fotoaparát fotí
záblesky světla mezi větvemi stromů. Ve filmu se toho moc
neděje, náznaky příběhů se objevují mezi řádky, tak jako to
světlo ve větvích stromů. Krásný film.
Koncerty?
Franta Kostlán, Věra Roubalová, Krystyna Skalická a
Míša Kalašová na milém mejdanu pro přátele v Salónu Letná.
Mates von Lunapark, Ernest Voltr, Trace Eliot, Šárka Mattová
a
Kluk z Holdingu. Další mejdan pro přátele,
tentokrát Na Paliárce. Překvapením pro mne byly obě dámy.
Původní Bureš hrál společně se
Syrovými tóny v klubu The
Beats from Basement v Praze v Krymské (dříve Sběrné suroviny) a
Na Slamníku společně s
Nohabandem a
Jirkou Konvrzkem,
kterého na basu doprovázel
Lukáš Kalivoda. Na Slamníku
vyšlo jarní číslo Flekova
Hlavce.
Sólově jsem si zahrál na
Poctě Karlu Krylovi v
posázavské krčmě U Žraloka. Akci pořádal
Člověk krve,
kromě něj a mě hráli
Honza Řepka, CMIG a
Petr Wagner.
Úžasná akce, škoda, že jsme nemohli zůstat do konce, druhý den
jsem vstávali brzy a vyráželi na výlet.
Výlet?
Do Krakova! Kam jinam, že? V Krakově (polsky
Kraków) jsme se cítili hned jako doma. V galerii
Leonardova
Dáma s hranostajem (průvodce uvádí legrační název Dáma s
hermelínem, hádali jsme, jestli bude nakládaný, či smažený),
neuvěřitelné
Syreny malíře
T. A. J. Kwiatkowskego,
kostel na každém rohu, v každém hned několik nedělních mší,
židovská čtvrť, hospůdky, zapiekanky... park Marka Grechuty...
Wawel... večer koncert polskoukrajinské kapely
Enej,
zábavná směska klezmeru, ska a kdečeho lidového... a aktuální
texty k aktuální situaci. Spousta cyklistů, kteří tu jezdí
všude, po silnici, po chodníku... Skoro nikdo nemá helmu či
rádoby sportovní cyklistický obleček. Ženy a dívky často v
sukni. Jezdí se pomalu, ohleduplně. Na kole jsme viděli i mladou
řádovou sestru v dlouhém řeholním hábitu. V noci stojí mnoho
kol, drahých i nedrahých, přivázaných před domy. Asi se tu
nekrade. Minimálně ne kola. Před odjezdem ještě k hrobu
Marka
Grechuty... Do Krakova se příští rok určitě vrátíme.
Stihl jsem to napsat dřív, než přišel příspěvek od Huga! Ale
to je tím, že mi Hugo připomněl, že už je konec měsíce. Kdy a
kde? Na koncertě v Libeňské synagoze, kde jsme se v neděli
potkali na křtu nové vinylky kapely
Severní
nástupiště. Spousta lidí, skvělá muzika, parádní akce.
Jednu desku jsme dostali (od Sáry a Matese) a přinesli domů. Jdu
si ji pustit.
Hugův pádící březnový slon
Ty bláho, za deset minut mi jede autobus na zkoušku a právě jsem
zjistil, že jsem Fumasovi pořád neposlal březnového slona.
Takže se s tím nebudu víte co a naflákám to tam jedno za druhým,
jak to šlo.
Hodiny nejsou nejlepší
McEwanův romám, ale i tak
jsem si početl náramně. Nejdřív trochu nuda, ale jak hlavní
hrdina stárne, rozuměl jsem mu čím dál tím víc. Ha ha.
Neviditelné kořeny od
Hynka Čapka jsou trochu
barvotiskové, ale vlastně mě to docela bavilo. O Baťových si
toho musím přečíst víc.
Komiks
Alana Moora V jako vendeta je bezvadný.
Doporučuji.
Poslouchal jsem album
Pouta od kapely
Malé zuby.
Povedená deska. Místy to díky nástrojovému obsazení trochu
připomene Psí vojáky, ale to vůbec není na škodu a hlavně –
opravdu jenom místy! Jinak je to samozřejmě o něčem jiném. O
krásně slazených (nikoli cukrem) dívčích sborech a pochopitelně
také o velrybách.
Shlédl jsem kupodivu hned dva filmy.
Přišla v noci potěšila, pobavila a zároveň vystrašila.
Brilantní dílo.
Na
Úsvit jsem se podíval mimo jiné inspirován výše
zmíněnou Čapkovou knihou. Líbila se mi ta prvorepubliková
stylizace, která byla ovšem posunutá trochu jinam, což bylo
fajn. Oceňuji tu odvahu. A Eliška Křenková byla samozřejmě
skvělá.
27. března jsem v divadle
Na zábradlí shlédl představení
Uvnitř banánu a můžu vám ho jedině doporučit. Skvělá hra
o skrytých géniích v hudbě. Opravdu povedené ve všech směrech,
včetně vtipné hudby
Martina Kyšperského. Komu se nechce
táhnout do divadla, přečtěte si alespoň stejnojmennou knihu
Pavla
Klusáka podle které tento kus vznikl. I ta stojí za
přečtení.
Tak.
Autobus mi stejně frnknul, takže na zkoušku přijdu pozdě.
No nic, svedu to na Fumase….
Fumasovy díky za březenec (páč poděkovat je hezký)
Vždycky si říkám, že to napíšu dřív než Hugo. A nikdy to
neudělám. Vždycky mě dostane. Jsem pomalej, váhavej střelec (ve
skutečnosti blíženec), ale hlavně mám pocit, že už nedělám deset
věcí najednou, ale nejmíň čtyřicet... Psychicky směřuju k pasení
ovcí a meditování nad rozkvetlou pampeliškou, ale mé okolí je
jiného názoru. Ještě tohle, ještě tamhleto... Uznávám, že občas
si něco navymejšlím i sám.
Celou knížku jsem přečetl za celý březen snad jen jednu. Víc si
nevybavuju.
Vražda ve Večernici, detektivka od
Anthony
Horowitze, kterou jsem koupil Daně k Vánocům. Klasická,
kvalitní v duchu Agathy Christie, jen má víc jak šest set stran.
Já vím, čím víc stran tím větší honorář pro autora, ale
přimlouvám se za kratší knížky. Jinak jsem nahlížel do lecčeho,
hlavně do časopisu
UNI, který nám tenhle měsíc přišel i
lednový a únorový. Díky Česká pošto žes po urgencích
zafungovala. Jo, pak vlastně ještě komiks
Srdcovka od
Štěpánky
Jislové. Pro mě osobně trochu drsnější záležitost, asi
spíš pro holky než pro kluky, ale dobrý. Teďka čtu
Klusákův
opus
Uvnitř banánu, o kterém informuje i výše zúčastněný
Hugo. Překvapení: některá z hesel uvedených v knize jsou
očividně mystifikace! Která? Neřeknu. Hledej Šmudlo...
Výstavy?
1796–1918: Umění dlouhého století - Veletržní
palác. Stálá exposice Národní galerie, první část výstav, o
kterých jsem psal v minulých S(a)lonech. Začal jsem třetí částí,
pokračoval druhou... a z téhle první máme zkouknutou asi
třetinu.
Koncerty? U Vystřelenýho voka s námi hrál skvělej
Neúspěšnej
atlet a výborný
Boží muka. Spokojenost.
Filmy?
Formanův semaforský
Konkurz v bio
Ponrepo. Pan promítač, nebo možná slečna, prostě někdo, ohulil
zvukovou stopu co to šlo a mně konečně docvaklo, jakej nářez
byla kapela Crystal, se kterou zpívala Věra Křesadlová. Kam se
na ně hrabou dnešní popoví mrchopěvci. Tohle by se mělo hrát v
rádiu!
Taky jsem byl ještě jednou na
Karaoke blues. S těma,
který to ještě neviděli. Tak moc se mi to líbilo, že jsem musel
ještě jednou.
Po večerech občas koukáme na
slečnu Marplovou. Oni to
trochu předělávají, ty zápletky, a pokaždé to není ku prospěchu
věci. Ale my si pak trochu zanadáváme a stejně si to příště zas
pustíme.
Co jsem poslouchal? Opět album
Heron od
Mika Herona
z roku 1970. Naprosto neskutečná, nadčasová muzika k tomu výše
zmíněnému pasení ovcí. A dnes jsem si celé dopoledne a část
odpoledne pouštěl písničkáře - outsidera
Daniela Johnstona
(za což může Klusák). Díky za takovýhle outsidery.
No, a díky za krásný, neplánovaný Velikonoce... Toť asi vše.
Hugův podvyživený únorový slon
Tentokrát s tím budu rychle hotový.
Ani nevím, co jsem poslouchal, myslím, že víceméně to samé co v
lednu.
Četl jsem:
komiks
Supro – Hrdinové na dluh (
Jislová / Svoboda /
Fischmeister). Celkem to šlo, ale čekal jsem víc.
Jaroslav Havlíček –
Neviditelný. Nedávno jsem ho
našel v hezkém vydání ze šedesátých let v jedné knihobudce, tak
jsem si ho dal znovu a jen mě to utvrdilo v názoru, který jsem
získal už po prvním čtení: lepší knihu neznám.
Fumas –
Mezera mezi zdí a parketama. Chápu, že v
rámci této rubriky to může vypadat jako vlezdoprdeláctví, ale
fakt to tak není. Fumasovo opus magnum mě nadchlo. Ukázky v
programech kabaretů PB byly sice fajn, ale působily (logicky)
trochu fragmentálně. Kniha samotná je výborně postavená, dobře
vymyšlená a čte se opravdu jedním dechem. Radost!
26. března jsem v divadle komedie shlédl divadelní hru
Švejk
2024 v aktualizované verzi od
Anny Saavedry v
podání Jihočeského divadla. Líbilo se mi to hodně. Švejk zde
odhazuje uslintanou pivní masku, kterou mu nasadil lidový
folklor a nejednou jako by ožil. Bravo!
Na Netflixu čumim na seriál
Sex Education.
A to je všechno.
Fumasův úmor
Úmor nikoli však úhor (dělo se toho hodně, uteklo to rychle…).
Dočetl jsem
Hru se skleněnými perlami od
Hermana
Hesse, kterou jsem dostal od syna Mikuláše. Kniha skvělá a
pozoruhodná. Dá se vnímat několika způsoby a v několika
rovinách, záleží na tom co si vyberete. Vřele doporučuji.
Průběžně si stále čtu
A Boook of Days - deníkové a
fotografické zápisky
Patti Smith. Přečetl jsem
Zločin
v šantánu a jiné filmové povídky a scénáře Josefa
Škvoreckého. Knihu náhodně koupenou v antikvariátě o
jejíž existenci jsem neměl tušení. Scénář Irenka v mnohonásobném
zrychlení (inspirovaný H.G. Wellsem), který J.Š. napsal společně
s manželkou Zdenou Salivarovou nebyl nikdy zfilmovaný, přestože
je to, dle mého názoru, drobný skvost. Stejně tak dodnes nikdo
nezfilmoval Zbabělce (v knize je pouze malá část scénáře).
V biografu jsme byli na
Karaoke blues Akiho Kaurismäkiho.
Překrásný, pomalý film kde si můžete užívat čtení mezi řádky. V
klipové sekvenci s dvoučlennou dívčí kapelou Maustetytöt (
https://www.youtube.com/watch?v=Ulrss-bwRVk
) se mihnou muži připomínající Iggyho Popa, Micka Jaggera (či
snad Stevena Tylera)... Ještěrka se kterou na stavbě jezdí
kamarád hlavního hrdiny se jmenuje Hyster, stejné slovo je pak v
názvu knihy, kterou od kamaráda dostane... Režisér cituje scény
ze svých předchozích filmů: dívka přijde z práce domů, navyklým
pohybem pustí rádio, ale namísto rockandrollu (jako ve filmu Muž
bez minulosti) se ozvou zprávy z ukrajinského bojiště... Na
Karaoke blues (v originále Kuolleet lehdet - Padající listí) se
chystám určitě ještě jednou.
Byl jsem opět na koncertě
Hazuky v Kafíčku, opět pohoda,
tentokrát ještě navrch skvělá dámská vokální kapela
Těsto.
Fotky a videa jsou k vidění na mém profilu na FB.
Výstavy: Veletržní palác -
První republika (1918 - 38) a
Konec černobílé doby (1939 - 2021). Na sebe navazující
stálé expozice moderního malířství. V dobrém slova smyslu
vyčerpávající. Lepší vidět na několikrát. Villa Pellé -
Lachland - Adolf Lachman. Dystopické, hravé...
S Původním Burešem jsme si začátkem měsíce zahráli unplugged v
Dobré trafice, psal jsem již minule (záznam existuje,
zpracovávám ho). V klubu Kaštan na 37 letech PB jsme pokřtili
můj dlouho připravovaný grafický román (komiks) Mezera mezi zdí
a parketama. Je o kapele Originální Hrubeš, která hraje v
osmdesátých letech v totalitní zemi více než připomínající
Československo. Příběh vypráví kytarista Fugas a na basu s ním
hraje Butan. Knihu vydalo nakladatelství Galén za což jim moc a
moc děkuji :-) Na přestupného února, dne 29.2. jsme ještě s
částí PB absolvovali unplugged koncert a já autogramiádu v
Knihkopci v Holešovicích.
Jinak jsem se celý únor pokoušel koupit auto. Co jsem zažil? Jak
to dopadlo? O tom zas někdy jindy.
PS.: Milý Hugo Neviditelný od J. Havlíčka je i má
velmi
oblíbená kniha :-)
Hugův modrý s(a)lon, leden 2024
Předem podotýkám, že jsem se v lednu čtrnáct dní flákal
doma na nemocenské, takže jsem měl opravdu hodně času na čtení.
Takže:
Romain Rolland –
Petr a Lucie. Narazil jsem na to
v jedné knihobudce a řekl jsem si, že možná nebude na škodu
připomenout si nevinnost svých sedmnácti let. Nebylo.
Jan Otčenášek –
Kulhavý Orfeus. Taky úlovek
z knihobudky. Dost mě to bavilo. Je to psané ještě takovým
starým způsobem, úplně jinak, než jak se píší dnešní romány.
Otčenášek má na všechno spoustu času, nikam nepospíchá a vyžívá
se spíš v popisu pocitů, než v akci. Prima.
Olga Stehlíková –
Mojenka. Tuhle knížku pro děti
jsem si přečetl hlavně kvůli názvu, který se mi strašně líbí. A
nelitoval jsem. Hodně smutné vyprávění o jedné holce, co má
nemocnou mámu.
Jiří Franta –
Singl. Komiks o jednom nezadaném
třicátníkovi je pozoruhodný především tím, jak naprosto věrně
vystihuje atmosféru v Ďolíčku při zápasech Bohemky.
Neuvěřitelné!
Nirmal Varma –
Ty dny v Praze. Indický
spisovatel Nirmal Varma začal v roce 1959 studovat
v Praze a zůstal tu až do roku 1968. Napsal v té době
několik povídek a novel odehrávajících se mezi Loretou a
Vinohrady. Zajímavé.
Brigitte Giraud –
Žít rychle. Povedený román
současné francouzské spisovatelky o tom, co by se stalo, kdyby…
Petra Soukupová –
Divné děti a smutná kočka.
Prostě druhý díl, no.
Poslouchal jsem:
Čtvrt na Smrt –
Láska. Vždycky. Mladá
kapela. Je to jejich třetí deska a je to fajn. Chytré a pestré.
Nehorázně mě baví písnička Startovní čáry.
Dáša Vokatá –
Najdi místo pro radost. Archivní
nahrávky ze 70. a 80. let, které vyšly u Guerilla Records (v r.
2011). Tohle mě bavilo fakt hodně. Ty melodie, ty texty, ten
hlas! Ten osud.
Petr Nikl / Martin Kyšperský – Zní to tak nějak přesně,
jak byste čekali. Pokud se tedy od těchto pánů dá čekat něco
konkrétního.
Mutanti hledaj východisko –
Puma. Přiznám se –
jeden nesoustředěný poslech. Ale moc mě to nebavilo.
Dokonce jsem viděl jeden film:
Avatar 2. Nepochybuji, že
jste to všichni už viděli a všechno o tom četli, tak nebudu
nosit sovy do Atén.
A pozor! Zní to skoro neuvěřitelně, ale byl jsem na koncertě.
Konkrétně na festivalu
Homér´s memorial, který proběhl
v pátek 12. ledna v brněnském
Unleaded café.
Vyrazili jsme tam s kamarádem původně na Karla Vepřeka,
kterého jsme sice nestihli, zato jsme stihli kapely
Nachmelení
starci,
Old Minka Band a
Putrescin. Byl
to skvělý večer!
Fumasovic lednovej mokrej slalom
K Vánocům jsem dostal hromadu knížek, tak se tím prokousávám.
Méně známé nestvůry kanadskoamerickohogkongské autorky Kim Fu
jsem stihl přečíst ještě v prosinci a zmiňuji se o nich v
minulém povídání.
U Ra No va je experimentálně psané
podobenství o nezničitelnosti dobra i zla od
Lenky Elbe.
Kniha mě bavila, možná bych ji trochu pokrátil, ale možná jsem
jen netrpělivý s komínkem knih vedle postele :-)
Praha beatová Radka Diestlera je v dobrém slova smyslu
průvodcem po místech, kde se v naší výše zmíněné vesničce hrála
výše zmíněná hudba. Kniha je strukturovaná kartograficky, což je
v pořádku, nikoliv historicky, což někoho může mrzet… Mně to
nevadí.
Utopia Avenue od
Davida Mitchella je tematicky
podobná. I zde jde o bigbít, potažmo rockovou či psychedelickou
hudbu. Děj se odehrává v Británii v druhé polovině šedesátých
let minulého století. Mitchell popisuje příběh fiktivní kapely,
která se na společných pódiích potkala a hrála snad s každým.
Tahle kniha je pro mě záhada. Záhadou je, proč si autor vybral
prostředí rockové hudby, ve kterém se nejspíš nepohybuje a nemá
s ním větší zkušenost. Ještě větší záhadou je, proč údajně
zkušená překladatelka text přeložila tak, jak ho přeložila. Do
češtiny totiž převedla úplně všechno, včetně notoricky známých
názvů slavných skladeb. Žebrák s kytarou hrající Satisfakci je
jen jedna z perel. Našel jsem si na webu ukázku původního textu
v angličtině. Český překlad se od něj dost liší. Snaha vtipnit
původní text, který je mnohem sušší a přímočařejší, je dost
nepochopitelná. Působí to jako souboj překladatelky s autorem.
Nerozumím tomu. V poslední části kniha sklouzává do mystiky, kde
se autor cítí mnohem více doma a i překlad se “zklidňuje”.
Filosofie populární písně od
Boba Dylana vychází
z autorových rozhlasových pořadů, v nichž pouští své oblíbené
písně. Průřez populární hudbou od třicátých let do dneška.
Dylanovy postřehy a komentáře k jednotlivým skladbám jsou vtipné
a zajímavé, tak jak by se dalo čekat. Knihu si čteme nahlas a
pouštíme si z youtube ukázky. Velmi příjemné.
Před spaním se nořím do Hry se skleněnými perlami od Hermana
Hesse. Baví mě to, jsem asi ve dvou třetinách, referát podám
příště.
Co jsem poslouchal? Na Štrosmajeráku rušili prodejnu CD, prý tam
bude další úžasná kavárna (ach jo). Výprodej za 50% přilákal i
mne. Takže:
Květy -
Hrdina do půl osmé,
Střela
zastavená v jantaru,
Kocourek a horečka (něco z
toho už jsem znal, ale neměl na CD),
Jaroslav Hutka -
Sladké
žluté,
Jaroslav Erik Fryč a Čvachtavý lachtan -
Jsi
orkneyské víno (příjemné překvapení),
Sváťa Karásek
-
Rány zní,
Luboš Pospíšil -
Chutnáš po
cizím ovoci,
Jarda Svoboda -
Sólo, atd.
Bavilo mě všechno, jinak bych si to nekupoval.
Co jsem viděl? V kině jsme byli na
Mnichových memoárech
Friedricha Fehera (dnes už tak trochu legrační němý film
z roku 1922),
Potopeném světě od
Alexandra Kordy
(taktéž němý film ze stejného roku, antiutopie nejspíš
inspirovaná negativními dojmy z ruské revoluce) a na legendárním
a geniálním filmu
Kouř, který v roce 1990 natočil
Tomáš
Vorel.
Byli jsme na masopustu ve Zbuzanech. Masky, kamarádi, písně,
dobroty, kořalka, pivo...
Výstavy:
Fotograf Festival #13 - Veletržní palác
(digitální technologie, umělá inteligence... jediný autor, který
ve mně nevzbudil depresi, byla Lynn Hershman, americká umělkyně
se svým alter egem Robertou Breitmore),
Veřejná plastika
1796-1918 - Veletržní palác (po umělé inteligenci byla
velmi uklidňující) a nakonec
Petr Brandl -
Příběh
bohéma - Valdštejnský palác (zážitek).
Původní Bureš hrál v klubu Cross na festivalu pro Ukrajinu. Dále
hráli
J. H. Krchovský a Krch-off band,
OTK,
Jakub
König,
Jakub Cermaque,
Hanzík a další…
Bylo to moc pěkné. Odehráli jsme též koncert v Dobré trafice,
který byl v sobotu od 15:00 a kromě těch, co chodí rádi brzo
spát, tam byli i lidi s dětma. Taky moc fajn.
Dnes jsme byli na pohřbu kamaráda Michala Kunsta. Měli jsme ho
moc rádi. Nevím, co víc napsat.
Nechci končit smutně, tak snad jen, že jsme pak celá parta šli
na stejném hřbitově ještě ke hrobu Sváti Karáska. Je úplně
mrňavej, ten hrob. A všude kolem je les…
Hugovo prosincové zevlení
Není nad to si předvánoční rozjímání zpestřit vzpomínáním na
vše, co člověk prošvihnul. Avšak nepředbíhejme, číst ještě
stíhám.
Tajný život domorodců od
Jana Kholla je sice
stopadesátou variací na krizi muže středního věku, ale vlastně,
proč ne? Toto se alespoň zdálo být autentické a to se cení!
Big
Mac od
Serhije Žadana, to ovšem byla jiná káva.
Ukrajinský intelektuál studující (?) ve Vídni
v devadesátých letech minulého století. Takové ty povídky,
co otřesou vašim vnímáním světa. Líbilo se mi to moc. Co dál?
Snad už jen skvělý komiks
V hlavě Sherlocka Holmese
od
Cyrila Lierona a
Benoit Dahana. Lahůdka. Co
víc si přát? Možná větší formát. Do nejmenších detailů
propracovaná kresba by si ho zasloužila a moje oči ocenily.
V kině Světozor jsem byl s dětmi na filmu
Chlapec
a volavka a víte co? Vůbec se mi to nelíbilo. Při vší úctě
k tvůrcům a k tomu, co všechno dokázali. Děti ovšem
byly nadšené.
Tak a teď ta hlavní, ostudná věc. V prosinci bylo
v Praze plno koncertů, které byly určitě fajn a na kterých
jsem vinou nemoci, nebo vlastní lenosti nebyl, takže výjimečně
zde uvedu seznam akcí, na kterých jsem nebyl (ale původně jsem
si myslel, že na ně půjdu):
14. prosince hráli
Echt! U vystřelenýho oka,
Tajné
slunce v Kaštanu a
Původní Bureš ve zkušebně
19. prosince jsem se mohl
naučit něco nového
v Lucerna MB
20. prosince hrálo
Severní nástupiště
v kasárnách Karlín a
Květy v KD Barikádníků (a to
ještě odpadl koncert
Terrible 2s v Akropoli).
21. prosince hráli
Kapitání průmyslu a
Boží
muka v Crossu
A aby toho nebylo málo, tak
17. prosince hrál
v Libčicích
Víťa Marčík. Tam jsem taky nebyl.
Fumasi! Nechceš si najít nějakýho aktivnějšího přispěvovatele?*
Veselé Vánoce a šťastný nový rok.
Hug.
*Hugo
, mohl bych říct: "Nechceš si najít
nějakého hbitějšího redaktora?"
Tvůj příspěvek mi ležel
v počítači od 21. prosince. Nemáme si co vyčítat :-)
Fumas
Fumasův mnohočetný prasinec zakončený setkáním s
vílami
Mám pocit, že letošní prosinec začal někdy strašně dávno, v jiné
době, jiném století a jiné realitě. A kdysi dávno, bylo to
prvního, v pátek jsme byli v kavárně Souterrain na skvělém
koncertě kapel
Band No.7 a
Eliška & Nick Old
Time String Band. Americana, tradiční písně, moc pěkné...
Kapela stojí na podiu kolem jednoho mikrofonu a zvučí se tak, že
se sólista k tomu mikrofonu nakloní... O pár dní později pak zas
v kavárně Kafíčko hrála kapela
Hazuka. Chodím tam na ně
moc rád, je to přátelské, rodinné...
Namlsáni z listopadu jsme absolvovali dvě představení v
Semaforu.
Poslední štace, hra z roku 1968, která začíná být opět
proklatě aktuální, a tradiční vánoční představení
Tiše a
ochotně, které je v něčem vždycky stejné a v něčem vždycky
jiné. Spokojenost.
Původní Bureš si v prosinci zahrál dvakrát. Poprvé ve zkušebně
pro kamarády. Vánoční koncert/večírek společně s
Jakubem
Nohou a
Markétou Agnes Jůdovou - Hrubínovou. Lidi
si donesli občerstvení, takže opravdu večírek... Druhé hraní PB
bylo při mši v kostele Nejsvětější Trojice. Mši celebroval
Láďa
Heryán. Nebylo to poprvé, hrajeme tam moc rádi.
Co jsem četl?
Umyvadlo plné vajglů od
Michala Šandy
(hravé, občas drsné, zábavné, pořiďte si, posuďte sami...),
Půjdeme
do Mů od
Ivana Wernische (oslovilo mě velmi, měl
jsem půjčeno z knihovny, chtěl jsem si knihu pořídit, ale zatím
nesehnal),
Čím se liší tato noc od
Ireny Douskové
(baladické příběhy rámované dvěma trochu optimističtějšími),
Krajinou
samoty - povídková antologie současných lotyšských
spisovatelek (ze začátku se mi to líbilo, pak už bylo té deprese
moc, ještě to tu mám, třeba to dočtu),
Kim Fu -
Méně
známé nestvůry 21 století (povídky, mladá
kanadsko-americká autorka hongkongského původu, vánoční dárek,
trochu evokuje Bradburyho, líbilo se mi hodně).
Viděl jsem film
Blues Brothers, je skvělý, výborná
muzika a naprosto zběsilý děj. Předpokládám, že ho všichni už
dávno znají a já byl poslední, kdo to doteď neviděl.
Včera jsme se dívali na dokument
Viliama Poltikoviče Šťastny
ať jsou všechny bytosti - Míla a Eduard Tomášovi. Je to
síla, doporučuji.
Poslouchal jsem kdeco, teď si zrovna pouštím album
Heron
z roku 1970. Sólová věc od
Mika Herona z kapely
Incredible String Band. Výborné CD natočily před časem
Ruce
naší Dory. jmenuje se
Kráter po bazénu. Dana ho
našla pod stromečkem.
Co se týče výletů, chodili jsme hodně, vesměs po Praze, mám
prošlapanou díru v levém kramfleku a to jsou ty boty (farmářky)
docela zánovní.
Dělo se toho taky hodně, o některých prosincových zážitcích se
mi rozepisovat nechce, ale na závěr historka anoncovaná v
titulu. Přišel jsem do koloniálu na menším městě. Pozdravily mne
dvě mladé, usměvavé, hezké prodavačky. Chvilku jsem vybíral a
pak řekl, že bych si dal deset deka paštiky. Jedna z dívek
paštiku ukrojila, zvážila, přišla k ní ta druhá, chvilku něco
řešily, pak jedna z nich nalepila na balíček takovou tu
samolepku s čárovým kódem a balíček mi podala. Odebral jsem se k
pokladně, ke které v minutě přišla ta samá dívka, přejela
balíček čtečkou čárových kódů a s úsměvem řekla:
"Korunu dvacet."
"Mohu platit kartou?"
"Samozřejmě," usmála se dívka.
Zaplatil jsem kartou, vyšel ven a po pár minutách mi to došlo.
Podíval jsem se na cedulku s čárovým kódem. Bylo na ní opravdu
Kč 1,20. Vysvětlení? Potkal jsem víly. Příště budou v tom samém
obchodě zas ty zachmuřené starší dámy, co tam bývají vždycky.
Ale to nevadí. Chápu, že člověk nemůže potkávat pohádkové
bytosti každý den.
Hugův listím zapadaný s(a)lon
Tento měsíc toho bude víc, tak pojďme rovnou
k věci.
Přečetl jsem si
Krev na sněhu od
Jo Nesbø
(bavilo),
Náklonnost od
Sarah Watersové (bavilo,
ale až od půlky),
Klasztor od
Petra Sagitariuse
(nebavilo),
Jako dech od
Davida Jana Žáka
(bavilo, potěšilo) a nakonec
Klub divných dětí od
Petry Soukupové. To jsem četl už podruhé a líbilo se mi to
stejně jako poprvé. Právě vyšlo volné pokračování (
Divné děti
a smutný kocour), tak jsem si to chtěl připomenout, než se
do toho pustím.
Povedlo se mi (i když vlastně spíš jen náhodou) vidět pár
skvělých koncertů. 9. 11. jsme hráli s Hugo a já na
Slamníku a po nás vystoupila jakási kapela, teď si nemůžu
vzpomenout, měla takovej divnej název. Nějak jako
Působivý
Bureš. Byli fakt dobrý! Hned další den jsem hrál pro změnu
s Neúspěšným atletem v Kamině a po nás hrál
Odečet
plynu. Výborná kapela. Blues rock, jižního střihu, to
znamená Braník a povodí Botič river. No a na Kamině jsem byl
ještě jednou, konkrétně 22. 11. na 30ti letech
Nohabandu.
Mňam!
Měl jsem zase pár veřejných čtení, mimo jiné i extrémně
podařenou akci v
knihkupectví Jakuba Demla
v Třebíči (obchod doporučuji), kde jsem zakoupil
vinyl
Pearl od
Janis Joplin a před svým čtením
ještě stihl vystoupení slammera, který si říká
Pan Fenek,
v místní knihovně. Přiznám se, že jsem měl ke slam poetry
poněkud odtažitý postoj, ale Pan Fenek v mých očích tento
žánr naprosto rehabilitoval. Skvělé to bylo!
Konečně jsem viděl film
Banger, na který jsem se chystal
už dlouhé měsíce. Nezklamalo. Naopak, asi to bylo ještě lepší,
než jsem čekal. Mám radost.
Co jsem poslouchal? Kromě výše zmíněné Joplinky jsem si pořídil
ještě vinyl
Automatic For the People od
R.E.M..
To jistě všichni znáte, tak co o tom psát? Třeba to, že
bubenický part v písničce Drive by se měl vyučovat na
konzervatoři jako zářný příklad toho, kdy muzikant potlačí svoje
ego ve prospěch písničky. No a úplně nejvíc jsem poslouchal CD
Odečtu
plynu –
Čtvrtá odbočka na Braník. Velmi zábavná
deska, byť asi osm let stará. Nové singly vydali
Kvietah
(Lucie) a
Mutanti hledají východisko (Lexus). Obojí
navnadilo, takže člověk se může těšit i na něco jiného, než na
Ježíška.
Uf, hotovo, honem odeslat Fumasovi…
Fumasovy tanečky nejen mezi padajícím listím
V Ponrepu dávali
Setřelé písmo. Konečně! Vždycky jsem ho
chtěl vidět. V roce 1919 natočil
Joe Jenčík film
Palimpsest.
Ze zúčastněných herců jsou známi pouze Karel Lamač a Antonín
Vaverka. Údaje o obsahu filmu se nedochovaly. Snímek byl uveden
10. 10. 1919 v bio Lucerna. Scénář napsali Joe Jenčík a dnes tak
trochu zapomenutý genius českého filmu Jan S. Kolár. Film ve své
první podobě je považován za ztracený. O rok později byl na
popud Lamače snímek ve Vídni dotočen a přepracován pod názvem
Setřelé
písmo. Mezi herci se objevila Anny Ondráková, Hana
Jenčíková a další. Režie se ujal
Josef Rovenský. Příběh
o sochaři, který získá středověký rukopis v němž se skrývá část
zprávy o ukrytém pokladu…
Jako druhý film se ten večer promítal další snímek Josefa
Rovenského
Tulákovo srdce. Je překvapivý mimo jiné i
tím, že v něm postupně umřou všechny hlavní postavy. Zvláštní…
Takové věci se dnes myslím již netočí. Další filmové zážitky:
Karl
Heinz Martin -
Zadními schody (Německo 1921.
Realismus versus expresionismus. Fakt hustý.),
Paul Leni
-
Od jitra do půlnoci (1920. Výtvarně
nejexpresionističtější ze všech německých expresionistických
filmů.),
Elo Havetta -
Slávnosť v botanickej záhrade
(Československo 1969. Po letech jsem viděl podruhé, je to určitě
dobrý snímek, opět jsem ho moc nepochopil, ale to asi nevadí...)
Byli jsme na křtu knihy naší kamarádky, spisovatelky,
ilustrátorky a hráčky na keltskou harfu
Jany Maffet Šouflové
-
Lionet a jiné podivné případy. Je to již druhý svazek
o londýnském koronerovi Lionetovi. Ten první
Svitky z
londýnského mostu byla středověká detektivka. Aktuální
kniha je povídková a pohybuje se v oblasti detektivky,
středověké fantasy a horroru. Už jsem ji přečet a je skvělá.
Užili jsme si vernisáž krásných prací fotografa Mirka Beneše.
Fotky deklů od kanálů a podobných detailů jsou mi velmi blízké
:-)
Původní Bureš zahrál na Slamníku s vynikajícími
Hugo a já,
v Oudraži s
Jablkem znetvořeném lidským faktorem, které
zahrálo jako fakt vtipný one man band (frontman, kytara,
playback) a ve Válci se skvělým
Inženýrem Vladimírem rock
band.
Byli jsme na koncertě ke třiceti rokům kapely
Nohaband.
Děkuju Jakubovi za pozvání si zahrát a
Michalovi Bystrovovi
za pozvání si zahrát s ním. Zážitek.
Cesta na openmic pořádaný Tomášem Tomanem v Hradci Králové a
následně z Hradce zpět do Prahy byla asi jednou z největších
divočin jakou jsem v tomhle směru zažil. Do Hradce jsem dorazil
autobusem s hodinovým zpožděním, chytil trolejbus na druhý konec
města, do klubu dorazil sedm minut před svým vystoupením,
zahrál, během pěti minut dopil pivo a běžel opět na trolejbus. Z
Hradce do Prahy již nic nejelo (bylo něco po osmé večer), pouze
za pět minut autobus do jakéhosi místa v polích, kde jsem
okamžitě přesedl na další autobus, který jel do Pardubic, kde za
deset minut jel vlak do Prahy. Kdyby se cokoliv z toho opozdilo,
či nejelo tak nevím… Veřejná doprava v naší zemi je někdy
opravdu dobrodružná.
V Knihkopci jsem, poprvé v životě, uspořádal poslechovou
diskotéku na téma Acid folk, psychedelie a divné věci. Skladby
zapomenutých písničkářů z nichž většina vydala jen jedno album a
zmizela v propadlišti dějin. I když někteří pak, třeba po
letech, byli objeveni… V minulém salonu jsem se zmiňoval o
britském hippíkovi a travestitovi
Johnu Philipsovi,
kterému policie v Zimbabwe v šedesátých letech zničila většinu
nákladu jeho alba v obavě před tím, že by ty písně mohly
vyvolávat nepokoje. Mimochodem má fakt skvělé texty.
Byli jsme v divadle
Semafor na hře
Nižní Novgorod.
Naprosto vynikající. Odehrává se rok před VŘSR a rozhodně stojí
za vidění. Neváhejte. Skvělá muzika, herci, scénář… Pan Suchý je
borec.
Poslouchal jsem výše zmíněné acid folkové písničkáře a taky
Extempore
a
J.J. Neduhu, atd. A nakonec jedna starší písnička
od
Jana Budaře, která mě teda fakt dostala:
https://www.youtube.com/watch?v=hfLCifGFaLE
Shrabat spadané listí na chalupě na zahradě jsem
nestihl. Začalo sněžit.
Hugův modrý s(a)lon v říji
Začínám se obávat, že znovuzrození modrého s(a)lona pro mne bude
mít především ten efekt, že si uvědomím, jak strašně nekulturně
žiju. Ani v říjnu jsem nebyl na žádném koncertě! Nebo vlastně
byl – 13. října v Kamině na kapele
Lajky. To ovšem bylo
jen díky tomu, že jsme tam hráli s Neúspěšným atletem. Co říct k
Lajkám? Jsem moc rád, že taková kapela ještě dneska existuje.
Čirá radost.
Říjnové zápisky do čtenářského deníku by vypadaly takto:
Cormac
McCarthy –
Všichni krásní koně. Moc hezké,
hypnotické, náladotvorné.
Andrea Rourke –
Když umřel
Bowie. Překvapivé, místy mrazivé, místy zábavné.
16. října jsem byl pozvaný do Knihovny Václava Havla na besedu o
Jaroslavu Foglarovi. Moc jsem tam toho za ty dvě hodiny neřekl,
ale to bylo především proto, že dalšími diskutujícími byli moc
chytří a bravurně se vyjadřující pánové, které bylo radost
poslouchat. Vysloveně mě nadchl
Pavel Hošek, jehož
Evangelium
podle Jaroslava Foglara právě čtu. Moc rád bych někdy
dokázal formulovat a verbalizovat myšlenky tak pregnantně jako
on.
21. října proběhl v Libčicích nad Vltavou koncert
Tria Ivana
Hlase, který jsem z nepozornosti pomáhal organizovat.
Skončilo to třeskutým úspěchem, což je sice fajn, ale na druhou
stranu kvůli tomu hrozí, že se zapletu ještě do nějaké další
podobné radovánky.
Celý říjen jsem poslouchal novou desku kapely
Terrible 2s
–
Dotýkať sa oblakov. Snad si ani nedokážu představit
vhodnější desku k podzimnímu poslechu.
Nakonec ten říjen vlastně tak nekulturní nebyl.
Fumasův říjen 2023 (vtipnější název mě nenapadl)
V říjnu jsem četl, již podruhé, poprvé to bylo, když před pár
lety vyšly,
Povídky Jana Zábrany. Povídky někde mezi
Hrabalem a Škvoreckým. Jen, řekl bych, trochu drsnější. O
Zábranových zkušenostech s komunistickým režimem jsem psal v
červencovém s(a)lonu.
Pak jsem dostal chuť znovu přelouskat
Škvoreckého Příběh
inženýra lidských duší. Tož tak činím.
Na youtube je album zapomenutého písničkáře
Johna Phillipse.
Není to ten slavný od Mamas and Papas. Tohle byl britský hippík,
žijící s rodiči na konci šedesátých let v Zimbabwe. Vystupoval
prý v ženských šatech (nikde na webu se nedá najít fotografie) a
hudebně i textově ty písničky trochu připomínají Donovana nebo
třeba Incredible String Band. V roce šedesát devět vydal LP
jednoduše pojmenované
John, které záhy po vydání
zabavila a zničila policie. Představitelé apartheidu se prý
báli, že ta deska způsobí pouliční nepokoje, ne-li převrat. Alba
se dochovalo jen pár kusů, které se dnes prodávají za velké
peníze. V sedmdesátém šestém se John Philips ještě pokusil
natočit druhou desku, ale ta již nevyšla. Studiové pásky se před
nedávnem našly, ale zatím někde leží, vydání se prý chystá…
Zemřel zapomenut někdy v polovině devadesátých let.
https://www.youtube.com/watch?v=8Gb4-pNhqBo
Z domácích nahrávek jsem poslouchal všechno možné. Kompletní
Dar
stínům a
Pták utrženej ze řetězu od
DG 307.
Víc se mi líbí koncertní nahrávky oproti studiovým, hlavně kvůli
srozumitelnosti.
Michal Bystrov vydal vlastním nákladem album
Tajný
eso. Nahrávku jsem znal už z dřívějška, byla na webu.
Úžasné texty, úžasná muzika, vřele doporučuji. Je tam pár věcí,
ze kterých mně skoro běhá mráz po zádech.
https://michalbystrov.bandcamp.com/album/tajn-eso
Absolvovali jsme dvě pražské komentované vycházky. Prohlédli
jsme si (i zevnitř) žižkovské Nákladové nádraží a továrnu
Koh-i-Noor. Obou míst se chystají zmocnit developeři a "moderní"
architekti, takže je nejvyšší čas je vidět (ta místa) v původní,
byť omšelé podobě. A vyfotit. Pražský genius loci na mnoha
místech povážlivě rychle mizí.
Vyšel časopis Hlavec. Rozdávali jsme ho v Čítárně Unijazzu, hrál
Nohaband, Tomáš Toman a Původní Bureš. Vyhořelo mi tam kytarové
kombo, ale pan Šámal ho za pár dnů opravil. Doslova na počkání
:-). Dobrá zkušenost :-).
Do kina jsem se za celý měsíc dostal jen jednou. Film
Dvojí
život od
Roberta Wieneho asi nepatří k tomu
nejlepšímu, co pan režisér natočil. Je možné, že byl v roce
1930, kdy tenhle opus vznikl, poněkud zaskočen nástupem
zvukového filmu, ale hlavně scénář není tak vtipný, zábavný a
překvapující jako u Orlakových rukou (vřele doporučuji), nebo u
Kabinetu doktora Caligariho (naprostá klasika).
Za Knihkopcem, u nás v ulici, jsme hráli petanque. Milá
záležitost.
No a poslední víkend jsme měli rozdělený mezi moštování jablek
(25 litrů, úroda nebyla velká) a návštěvu Českého ráje (dušičky,
rodinný hrob...).
Dopsáno 31. 10. v 10:31. Poslouchám
Neduhovo Extempore (
Pohřeb
funebráka) a chystám se vkročit do listopadu.
Hugův zářijový rychlos(a)lon
Konec měsíce je tu a přísný šéfredaktor už přešlapuje u mého
pracovního stolu, nedočkavě vyhlížeje nového Modrého s(a)lona.
Tak se s tím tedy nebudu párat a rychle to sem naflákám,
ono toho koneckonců zase tolik nebude.
V měsíci září léta páně 2023 jsem neviděl žádný zajímavý
film ani divadelní hru.
Vyšla nová deska kapely
Povodí Ohře, nazvaná
Místo
odpočinku. Je parádní! Poslouchám to pořád dokola. Takový
ten pocit, když dostanete přesně to, co jste čekali. Druhého
listopadu budou křtít tento skvost v Praze ve Futuru. Těším
se!
16. září jsme s kapelou Hugo a já hráli v kostele ve
Studnici. Byl to jeden z našich nejpovedenějších koncertů.
Hráli tam i
Sacrapes, což je kapela, kterou bych vám rád
doporučil. Jsou skvělí, skoro nekoncertují a nemají žádnou
nahrávku. Jednou je pozvu do Prahy, protože to fakt stojí za
slyšení.
Jinak, jediný koncert, na kterém jsem byl čistě jako divák,
proběhl u nás doma v obýváku.
Fumas i
Člověk
krve zahráli jako z partesu. Moc se mi to líbilo.
S knížkama jsem neměl moc štěstí.
Jo Nesbø –
Macbeth.
Co na to říct? Myslím, že si autor ukrojil příliš velký krajíc.
Po zhlédnutí všech 40ti dílů seriálu
Babylon Berlin jsem
zkusil
Volkera Kutschera a jeho knížku
Marlow.
Popravdě? Překvapuje mě, že tak dobrý seriál může vzniknout na
základě tak slabé knižní předlohy. To
Tři kapitoly od
Daniela
Hradeckého, to byla jiná káva. Nebo spíš pivo. Rok prošlý
Braník ve dvoulitrové petce. A aby nevznikl omyl – myslím to
jako poklonu. Maximální autenticita. Text až na dřeň. Mám to
jinak, ale tenhle vhled do života v závislosti mi byl
zapotřebí.
V nakladatelství CooBoo mi vyšla knížka
Neplavec.
Čekají mě nějaká čtení a konečně už i koncerty.
Tak, pane šéfredaktore, tady to máte a udělejte s tím, co
je třeba…
Fumasův pohled do kalendáře (září 2023)
Koukám do kaledáře, abych si připoměl, co bylo. První zářijovou
sobotu jsme pořádali náš mikrofestiválek Chřeštění. Nebudu
vyjmenovávat účinkující. Na webu je na různých místech k vidění
plakát. Všichni se chovali slušně :-) a festival proběhl v
takřka hippiesácké atmosféře. Společně s místním kytaristou
Lachtanem z Kapely marnosti jsme složili a zahráli (s celým
Původním Burešem) píseň Chřešťovický Venouš. Text vypráví o
sošce muže, ne nepodobné svému ženskému protěšku, nalezené v
místním kravíně.
Na koncertě Původního Bureše v holešovické Prazelenině jsme
natáčeli další záběry do připravovaného klipu Blázen v garáži.
V Koletu pod Libeňským mostem se podařilo uspořádat songsterský
večírek (Marka Míková, Jakub Noha, Hanzík, Jirka Pazdera, Fumas,
Ondřej Klestil, Mates von Lunapark a Sanjin).
Různí lidé dávali k dobru narozeninové oslavy. S Původním
Burešem jsme hráli v pivovaru Moucha (kdo nezná, tomu
doporučuji), další večírek uspořádal hudebník (kapela Mantaban)
Jirka Hodina v sakristii a kryptě (!) Nejsv. Salvátora.
Výlety: Návštěva a prohlídka mlýnu rodiny Šaškovy v Českém
středohoří. Zachovalé původní vybavení, stroje atd. Z výše
zmíněné rodiny pocházel vynikající ilustrátor Miroslav Šašek,
který je autorem řady cestopisných a poznávacích knih a
spolupracoval též se Svobodnou Evropou.
Další víkend v pražské Podbabě jsme, po vynikajícím obědě (ovce,
pivo z Břevnova, knedlíky, špenát, zelí...), absolvovali výstup
na kopec, kde byl před lety do soklu po zrušeném stožáru
elektrického vedení zasazen kříž. Zde se konala krátká
bohoslužba (Jaroslav F. Pechar) a koncert (Noha, Fumas,
Pechar...). Krásné místo i lidé :-). Poté jsme se s Danou
přesunuli do Libčic, kde jsem měl u Huga v obýváku společný
koncert s Člověkem krve. Krásné místo i lidé :-).
Tradiční výlet do Českého ráje. Zrcadlová koza, Rotštejn,
Klokočí, Klokočské průchody... V Turnově je otevřena nová
pivovarská hospoda (Turnovský měšťanský pivovar). Dali jsme si
výbornou extrahořkou osmičku. U Zrcadlové kozy pak klasickou
jedenáctku z pivovaru Rohozec a pak ještě moc dobré pivo v
Bukovině v Centru Kairos (vegetariánské občerstvení), ale už si
nevzpomenu, z jakého pivovaru bylo. Ušli jsme cca 17 km a užili
si to.
Přečetl jsem knihu
Patricka Chamoiseau Otrok stařec a obří
pes. Originál je psaný ve francoužštině řádně kořeněné
kreolštinou, jazykem, kterým mluvil autor celé své dětství.
Všechna čest překladatelce paní Fučíkové. Čtu
Book of Days
od
Patti Smith. Kniha inspirovaná autorčiným
instagramovým účtem. Na každý den fotografie (převážně
instantní) a text. Od Patti jsem zatím přečetl asi vše, co v
češtině vyšlo. Tohle mám anglicky, tak navíc trénuji znalost
jazyka.
V divadle jsme tenhle měsíc nebyli. V kině jen jednou, v Ponrepu
na filmu
Rej (Der Reigen) z roku 1919.
Hug.